„Zaznamenali jsme chování šimpanzů čelících nebezpečné situaci tak, jak nikdy předtím nebylo popsáno,“ uvedla ve studii publikované v dubnu na webu magazínu American Journal of Primatology účastnice výzkumu Marie Cibotová z National Museum of Natural History in Paris.

Vědci si ke zkoumání vybrali silnici v Sebiloti v severní části parku Kibale. Ve zvoleném úseku podle studie jezdilo 90 aut za hodinu rychlostí 70 až 100 km/h. Dřívější výzkumy se podle Cibotové zaměřovaly na méně rušné a nezpevněné silnice.

Během 29 měsíců trvající studie výzkumníci pozorovali a zaznamenali 20 případů, kdy divocí šimpanzi přecházeli přes zmíněnou silnici. Celkem se jednalo o 122 jedinců tohoto druhu.

Zvýšená opatrnost při přecházení

Vědci zjistili, že šimpanzi jsou při přecházení silnice velmi opatrní. Z jejich pozorování vyplynulo, že 92 procent lidoopů se před přechodem přes silnici rozhlédlo doprava, doleva nebo na obě strany. Plných 57 procent silnici rychle přeběhlo, takže si uvědomovali, že je důležité dostat se na druhou stranu co nejrychleji.

Alfa samci vedli a organizovali přechod přes silnici v 83 procentech případů. Souběžně s tímto pozorováním vědci zjišťovali, jak je to v lesích s výstupy na stromy. Alfa samci vedli skupinu jen v 51 procentech případů. Naznačuje to, že si šimpanzi uvědomují zvýšenou potřebu opatrnosti při přecházení silnice.

Během studie vědci také pozorovali, že zdraví a dominantní šimpanzi se často ujišťovali, zda se slabí jedinci dostali v bezpečí na druhou stranu. Když zůstal nějaký opozdilec pozadu, 86 procent ze silnějších šimpanzů se zastavilo nebo otočilo. To je vidět i na videu, které bylo ke studii přiřazeno. Alfa samec tam čeká na jednoho z opozdilců.

Na méně rušných silnicích jiný přístup

Ukázal se tak rozdíl oproti dřívější studii z méně rušné silnice u guinejského města Bossou.

„V Sebitoli se šimpanzi při přecházení silnici dělili do menších skupin, kdežto v Bossou často, ale ne vždy, chodili v řadě za sebou. Větší intenzita a rychlost dopravy je může nutit rozdělovat se,“ citoval server NewScientist vedoucí studie v Bossou Kimberly Hockingsovou.

„V naší studii jsme zjistili, že šimpanzi se na silnici adaptovali docela dobře. Vzali v potaz riziko a byli individuálně opatrní a brali ohled i na skupinu,“ dodala Cibotová, která teď chce s ugandskými úřady spolupracovat na zvýšení bezpečnostních opatření. Během studie totiž žádný šimpanz nebyl zabit, celkově však následkem středu s vozidlem loni uhynulo 25 primátů.