Šperky objevené v Chorvatsku jsou nejstarší na světě, prokázali vědci

Právo, brw

Dosud nejstarší šperky na světě objevili paleontologové v chorvatské Krapině, jednom z nejvýznamnějších světových nalezišť neandertálského člověka.

Nalezené šperky jsou staré 130 000 let.

Podle Davorky Radovčičové, kurátorky tamního muzea, jde o osm opracovaných a většinou jinak neporušených drápů orla mořského. Šperky byly podle vědců vyrobeny před 130 tisíci lety, tedy dávno před příchodem moderního člověka.

Kurátorka prozradila, že je objevili spolu s kostrami neandertálců před 116 lety, ale teprve v roce 2013 se začalo pátrat po původu vrypů a pravidelných zářezů na jejich povrchu.

„Najednou mi došlo, že je udělal člověk,“ uvedla. Závěr prověřovala mezinárodní skupina vědců, kteří potvrdili, že zářezy a vrypy vznikly pravděpodobně z estetických důvodů. Zatím se ale nepodařilo prokázat, zda se měly stát součástí náhrdelníku či náramku.

Kosti osmi desítek neandertálců různého věku nalezl na kopci nad Krapinou v roce 1899 paleontolog a geolog Dragutin Gorjanovič Kramberger. Za šest let vykopávek odhalil se svými spolupracovníky na tři tisíce paleontologických pozůstatků pralidí a jiných živočichů.

Kanadští vědci v polovině devadesátých let minulého století pomocí spektroskopie a analýzy zubní skloviny z pozůstatků určili, že nálezy jsou staré 130 tisíc let. Až dosud byly první šperky spojovány s moderním člověkem, který žil před 110 tisíci lety na území Izraele.