V první řadě je třeba si uspořádat informace a porovnat možnosti. Měli byste získat přehled nejen o nabízených oborech a středních školách, ale i klíčové poznatky o trhu práce. Všechny tyto údaje a mnoho dalších lze dohledat v rozsáhlém informačním systému na www.infoabsolvent.cz, který pomůže nejen při volbě studia, ale i při potížích v jeho průběhu a v dalším osobním rozvoji.

Odborníci nabádají nejen k převzetí vlastní odpovědnosti, ale rovněž k odvaze. Každý by si měl začít klást nepříjemné otázky a hledat na ně upřímné odpovědi.

Především by si měl ujasnit svůj vztah k učení, plnění studijních povinností, jaké úsilí je ochoten do studia investovat a zda dosavadní výsledky odpovídají vynaložené snaze.

„Nedostatečné studijní návyky a dovednosti pro učení, nízká motivace ke studiu, ale i dlouhodobá školní neúspěšnost, přecenění schopností, poruchy sebehodnocení – to jsou hlavní příčiny problémů žáků na střední škole,“ tvrdí Ivana Eliášková z Centra kariérového poradenství.

Kromě Centra kariérového poradenství v Národním ústavu vzdělávání lze hledat radu také u výchovného poradce působícího na škole nebo u pedagogicko-psychologické poradny. Názor rodičů je také důležitý a podle průzkumů na něj většina dětí dá, ale samotná volba by měla zůstat na nich.

V kurzu je IT

Podle současných ukazatelů je sháňka po elektrotechnicích a IT specialistech, jimiž pořád není trh práce nasycen. „Trh práce říká, že jsou potřeba zejména vyučení strojaři, rovněž spíše vyučení elektrotechnici a donedávna též stavaři, i když tam je kvůli krizi ve stavebnictví poměrně dost nezaměstnaných absolventů,“ popsal situaci Právu Jiří Vojtěch z Národního ústavu vzdělávání.

Podle něj je poměrně dost automechaniků a strojařů, ale chybějí prý řemeslníci typu soustružník, zámečník, nástrojář. Z menších oborů vyniká velmi nízkou nezaměstnaností polygrafie. Co by se ale dalo pokládat za vsázku na jistotu, jsou zdravotnické obory.

„U zdravotníků se objevuje nejnižší míra nezaměstnanosti už léta,“ řekl Vojtěch. Upozornil ovšem, že zdravotní sestry už musí mít i vyšší odborné vzdělání.

Kraje i ministerstvo školství mají v programu posilování technických oborů, a to na úkor gymnaziálních a ekonomických. V posledních třech letech také mírně narůstá podíl žáků, kteří jdou do oborů bez maturity, a klesá podíl žáků, kteří se ucházejí o maturitní obor.

V tomto trendu zřejmě splnila svou roli i státní maturita, kterou v posledních dvou letech neprošlo zhruba po 20 procentech maturantů. Dříve se procento neúspěšných pohybovalo v řádu jednotek.