Astronomové objevili hvězdu, která pohltila svou planetu

Londýn

Astronomové objevili případ hvězdy, která „sežrala“ jednu ze svých planet. Důkazy o tomto procesu jsou důležité, aby vědci mohli předpovědět, jaký osud čeká planetu Zemi za miliardy let. V chemickém složení hvězdy zjistili stopy po zkonzumované planetě. Své závěry publikovali v listu Astrophysical Journal Letters, napsal ve středu server BBC.

Odborníci se zároveň domnívají, že kolem hvězdy označované kódem BD+48  740 obíhá ještě jedna planeta, která zatím apetitu své hvězdy uniká, nachází se ale na dost nezvyklé oběžné dráze, což zřejmě způsobila předchozí kosmická hostina. Jedná se o planetu, která je 1,6krát větší než Jupiter a její oběžná dráha je tou nejeliptičtější, kterou astronomové dosud objevili.

Tým složený z expertů z USA, Polska a Španělska studoval tohoto rudého obra teleskopem Hobby Eberly v americkém Texasu. Při tom se stali svědky procesu, kdy stárnoucí hvězda vlivem stoupající teploty jádra expanduje a ničí planety kolem sebe.

„Podobný osud zřejmě čeká vnitřní planety naší Sluneční soustavy, až se Slunce stane rudým obrem a rozšíří se až k Zemi v průběhu příštích pěti miliard let,“ řekl jeden ze spoluautorů studie, profesor Alexander Wolszczan z Pennsylvánské univerzity.

Podpis zkonzumované planety astronomové objevili spektroskopickou analýzou, jež odhalila abnormálně vysoké množství lithia. To je vzácný prvek, který vznikal hlavně během Velkého třesku před 14 miliardami let. Ve hvězdách rychle zaniká.

„Je jen málo specifických okolností, za jakých se může tvořit lithium ve hvězdách kromě Velkého třesku. V tomto případě zřejmě vznik lithia odstartovalo zahřátí hvězdy, která trávila planetární masu,“ doplnil Wolszczan.