Astronauti si možná budou na oběžné dráze pochutnávat na červeném víně

Novinky, pro

Astronauti budou možná v budoucnu při pobytu na oběžné dráze popíjet červené víno. Podle studie univerzity ve Štrasburku totiž může tělu pomáhat vyrovnat se s následky dlouhodobého pobytu ve stavu beztíže.

Červené víno totiž obsahuje resveratrol, u něhož bylo podle vědců prokázáno, že chrání před řídnutím kostí, které hrozí právě při pobytu ve vesmíru.

Podle vědců bude možné nové poznatky aplikovat nejen u astronautů, ale i u lidí na Zemi, kteří se s podobnými problémy potýkají proto, že trpí nedostatkem pohybu. Lidské tělo fyzickou aktivitu potřebuje, ale v některých případech je to složité.

„V prostředí s nízkou gravitací je téměř nemožné zajistit dostatek pohybu. Omezení ale existují i na Zemi, třeba u těch, kdo jsou nemocní, zranění nebo mají jen sedavé zaměstnání. Resveratrol fyzickou aktivitu nenahradí, ale zpomalí neblahé účinky nečinnosti do doby, než se zase budete moci fyzickým aktivitám věnovat,“ píše se ve studii.

Alkohol mají zatím zakázán

Přes pozitivní dopady používání resveratrolu není jisté, zda jej NASA povolí. Podle pravidel nesmí astronauti požívat alkohol během letu a 12 hodin před startem. Tato opatření byla zavedena v roce 2007, kdy se objevily zprávy o astronautech, kteří měli před odletem popíjet. Tyto zprávy se ovšem nepodařilo potvrdit.