Za sex vděčíme parazitům

Novinky, BBC, pro

Sexuálních radovánek bychom si neužívali, nebýt parazitů. Vyplývá to z vědecké studie zveřejněné tento týden v odborném časopise Science.

Výzkumníci z University of Indiana provedli pokusy s červy, z nichž vyplývá, že červi plození sexuální reprodukcí mají vyšší obranyschopnost, která je chrání před smrtelnými parazity. Naopak červi, kteří prošli samooplozením, podléhají bakteriální infekci.

Podle výzkumníků jde o důkaz toho, že sex vznikl z toho důvodu, že umožňuje organismům přeskupit geny a získat tak náskok před parazity a dalšími škodlivými bakteriemi. „Zjistili jsme, že samooplozené populace červů C.elegans rychle vyhynuly v důsledku napadení parazity,“ uvedl Levi Morran z výzkumného týmu.

"Sex pomohl populacím přizpůsobit se parazitům a umožnil rodičům plodit potomky, kteří jsou proti infekci odolní,“ dodal spoluautor studie Curtis M. Lively.

Rozmnožování bez sexu dává větší smysl

Rozmnožování bez sexu, když organismus klonuje sám sebe, dává přitom podle vědců mnohem větší smysl. Nemusí totiž vyhledávat a svádět partnera, odrážet konkurenty nebo riskovat, že se nakazí sexuálně přenosnou nemocí.

Pokud navíc organismus přežil dostatečně dlouhou dobu na to, aby se mohl rozmnožovat, znamená to, že má velmi dobrou genetickou výbavu. Otázka tedy zněla, proč riskovat rozředění těchto kvalitních genů s potenciálně horšími od jiného organismu. Sexuálně se přitom reprodukuje drtivá většina živočišných a rostlinných druhů.

Odpovědí je podle vědců právě existence parazitů, když přeskupením genů vzniknou potomci s novými kombinacemi genů, které jsou pro obranu před parazity potenciálně lepší, než původní kombinace.

Přímý důkaz

Biologové si povšimli, že pravděpodobnost sexuálního rozmnožování organismů stoupá s tím, jak roste množství parazitů v jejich okolí. Tým z University of Indiana provedl pokusy na dvou skupinách červů.

První z nich se mohla rozmnožovat jen sexuálně, druhá pouze klonováním. Při styku s bakterií Serratia marcescens přežilo pět různých skupin červů rozmnožených sexuálně přes 20 generací, kdežto všichni červi, kteří se klonovali, rychle zemřeli.