Průkopnickou práci v budování univerzitních předškolních zařízení vykonali na pražském Českém vysokém učení technickém (ČVUT). Tam se loni v říjnu podařilo otevřít mateřskou školu s názvem Lvíčata ČVUT.

Školka byla vybudována v dejvickém kampusu v přízemí Masarykovy koleje ČVUT. Vznikla z prostředků jednotlivých fakult, další finance získalo ČVUT z Operačního programu Praha – Adaptabilita. Mladé vědecké pracovnice školy dokonce nafotily odvážný kalendář, aby na projekt školky přispěly i jeho prodejem.

Podobné úvahy se objevují také na Vysokém učení technickém v Brně. Školku zvažovala i Masarykova univerzita, nakonec ale myšlenku opustila.

V Brně je stejně jako v Praze nedostatek míst ve školkách, který pociťují i zaměstnanci univerzit. Mendelova univerzita uspořádala dotazníkový průzkum, v němž univerzitní školku podpořilo 95 procent z 1136 respondentů.

Praha má Lvíčata, Brno možná dostane Hrášek

Zamýšlená školka už získala i pracovní název: mohla by se jmenovat  Hrášek podle symbolu univerzity - hrachu, s nímž experimentoval zakladatel genetiky Johann Gregor Mendel.

Při úvahách o financování se Mendelova univerzita inspiruje kromě ČVUT také zkušenostmi škol v Olomouci a Zlíně. Přestavbu vhodných prostor chce univerzita zaplatit z peněz ministerstva školství nebo Evropského sociálního fondu, provozní prostředky by mohla získat například z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Výzkumné organizace mohou na firemní školku získat z operačního programu dotaci až osm milionů korun.

Dětské koutky nejsou určeny pro dlouhodobou péči

Na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity funguje alespoň dětský koutek, kam mohou studenti, případně zaměstnanci fakulty umístit děti, když si potřebují například něco vyřídit. Koutek však není určen pro dlouhodobou péči o děti.

Dětský koutek otevřeli na sklonku loňského roku také například na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

„Prostory pro matky s dětmi na FTVS opravdu citelně chyběly,“ říká proděkan pro rozvoj Karel Kovář. Podle něj přibývá stále více studentek zejména v kombinované formě studia, které přijíždějí na fakultu s dětmi, zejména na zkoušky či konzultace, ale rovněž početná generace mladých akademických pracovnic fakulty nyní plní své mateřské povinnosti.