Vědci našli prvního živočicha, který nepotřebuje kyslík

Tři dosud neznámé živočichy objevili italští vědci v hlubokomořské pánvi Středozemního moře, kde je ve vodě nulový obsah kyslíku. Dosud se schopnost žít v takovém prostředí připisovala jen některým bakteriím.

„Je to skutečně záhada, jak v těchto extrémních podmínkách - spousta solí a žádný kyslík - dokáží tito tvorové žít a množit se,“ řekl Roberto Danovaro z Univerzity Marche v italské Amconě, jehož tým tvory objevil. „Je to mimořádná adaptace, když si uvědomíme, že živočichové se vyvinuli za klíčové přítomnosti kyslíku,“ dodal.

Noví tvorové patří do třídy Loricifera s výstižným českým jménem korzetky. Připomínají mikroskopické medúzy s tenkým krunýřem. Vylovily je opakovaně tři expedice, několik let zkoumající 3,5 km hluboký příkop L'Atalante 200 km severně od Kréty. Vědecky popsána byla zatím jen první z korzetek - Spinoloricus cinzia, která své druhové jméno dostala po manželce objevitele.

Stejně jako u dalšího zatím nezařazeného druhu byla v jejím těle nalezena vajíčka. Korzetky sice nepřežily vyzvednutí z hlubin, ale vědcům se z jejich vajíček podařilo v umělých podmínkách bezkyslíkatého prostředí odchovat mladé jedince.

Další netušená odhalení o životě v extrémních hlubinách si odborníci slibují od týmu britské výzkumné lodi James Cook, který v Karibském moři objevil nejhlubší podmořský sopečný vývěr. V 5000 metrů hlubokém Kajmanském žlabu, kde natáčel James Cameron film Propast, pomocí dálkově ovládané miniponorky našli vulkanické pukliny s teplotou vody 400 stupňů. [celá zpráva]

V oblasti vývěru, který je o půl kilometru hlouběji než kterákoli podmořská sopka, sledovali mnohobarevné usazeniny minerálů a kolonie fluorescentních modrých mikroorganismů.

Biolog Jon Copley v e-mailovém interview z paluby lodi vyjádřil naději, že tam budou nové formy života. Posílilo by to teorii, že právě za takových podmínek mohl život na Zemi kdysi vzniknout.