Hlavní obsah

Žitavská úzkorozchodná dráha slaví v letošním roce 125 let provozu

Novinky, Jiří Cysař

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jednou ze saských drah s rozchodem 750 mm je Žitavská úzkorozchodná dráha. V letošním roce oslaví 125. výročí svého uvedení do provozu. Její existence těší nejen milovníky železnic, ale i turisty.

Foto: Jiří Cysař

Parní lokomotiva v Žitavě

Článek

Licenci na stavbu trati získala společnost Zittau-Oybin-Jonsdorfer Eisenbahn-Gesellschaft, která 26. června 1889 zahájila výstavbu. K otevření společného úseku do Bertsdorfu, navazujícího na 1,65 kilometru na stávající trať Žitava – Heřmanice, došlo 25. listopadu 1890. Jedna z úvah si pohrávala s myšlenkou o případném prodloužení trati z Jonsdorfu do české Mimoně.

Tato jedinečná úzkokolejka v krásném prostředí Žitavských hor poskytuje milovníkům parních vlaků po celý rok možnost svezení a také zhlédnutí unikátních míst, jež po dobu své existence minimálně změnily svůj vzhled.

Pravidelné jízdy po celý rok podle jízdního řádu neomezují návštěvníky jen na určitý den v roce. A velkou výhodou pro české návštěvníky je možnost využít jízdenky EURO-NISA-TICKET (původně Libnet+), která je zde akceptována.

Nádraží v Žitavě si zachovalo svou podobu z předminulého století. Útulné nádraží s vlaky taženými parními lokomotivami láká na neobyčejný zážitek. A v letních a jarních měsících je zde také nasazen otevřený vůz. Zde je to už pro opravdové fajnšmekry parních jízd a historie.

Samotným cílem může být jen projížďka vlakem po krajině s návratem zpět do Žitavy. Nebo si vyberete z mnoha cílů na trati, jako je středověký hrad Oybin ve stejnojmenném městečku či Motýlí dům v Jonsdorfu. Můžete  si také prohlédnout skalní útvary Mühlsteinbrüche a Nonnenfelsen v Jonsdorfu.

Pokud jste příznivcem pouze parních lokomotiv a jejich provozu, naskýtá se vám možnost shlédnout v Bertsdorfu unikátní zdvojený výjezd parních vlaků. Zde se trať rozdvojuje na dvě větve - a to do Oybinu a do Jonsdorfu. Vlaky vyjíždějí současně.

Na pravidelné spoje jsou nasazovány parní lokomotivy řad 99.73-76 (7 ks, z toho 4 provozní) a 99.77-79 (1 ks). Dráha vlastní také dieselovou lokomotivu L30H. Od roku 2011 je na pravidelné spoje nasazována také dieselová lokomotiva L45H, do které byl v železničních dílnách MaLoWa instalován motor CAT C18 o výkonu 650k.

A aby toho nebylo málo, přidejme ještě pravidelné Hudební vlaky s Dixielandem, či vlaky doplněné projížďkou historickým autobusem Robur. V nabídce jsou rovněž komponované vyjížďky s prohlídkou oybinského hradu a klášteru a také Žitavské vlaky městských strážných. Vše v dobových oděvech.

Reklama

Výběr článků

Načítám