Článek
Již tradičně patří poslední zářijový víkend Ústeckému autosalonu. Centrální výstava auto a moto veteránů má každý rok jiné tematické zaměření, o tom letošním nebylo pochyb, s blížícím se výročím 100 let od vzniku republiky nikoho nemohla překvapit expozice strojů Made in Czechoslovakia.
Areál praktického vyučování Střední školy automobilní v Ústí nad Orlicí tak zaplnily osobní i nákladní automobily, motocykly i traktory vyrobené mezi léty 1918 až 1990 na našem území.
Protože si organizátoři výstavy z řad pedagogů školy dali letos obzvláště záležet na výběru vystavených exponátů, sešla se celá řada mimořádných a vzácných strojů, které jsou běžně k vidění jen v muzeích. Naopak nejnovější tvorbu, samozřejmě vedle venkovních expozic nových automobilů různých značek, zastupovala výstava prototypových vozidel Škoda, která v posledních letech vznikají jako žákovské projekty mladoboleslavské školy.
Svou samostatnou expozici měla i připomínka srpnových událostí z roku 1968, s výstavou dobové sovětské vojenské techniky a také Autoklub České republiky, jehož ústecká organizace je úspěšným pořadatelem závodů do vrchu na Andrlův Chlum. A již několik let je nedílnou součástí také setkání příznivců Ekomobility.
O atraktivní program se dále postarali kaskadéři na motocyklech i Freestyle bikeři, dvě módní přehlídky, vyhlídkové „lety“ do padesátimetrové výšky na jeřábu, armádní technika, modeláři, záchranné systémy i živý hudební doprovod.
Jeden z pomyslných vrcholů dne nastal s příjezdem Pana prezidenta – tedy T.G.M. v dobovém luxusním kabrioletu Praga Alfa s doprovodem četnictva, druhým byl závěrečný přelet armádní helikoptéry na areálem výstavy. Především ale celé akci mimořádně přálo počasí, a také proto odcházelo několik tisíc návštěvníků s pocitem velmi příjemně stráveného dne.