Hlavní obsah

Vojenský vrtulník W-3A Sokol, který zasahoval o letošních povodních, se představil v Dobrušce

Novinky, Dana Ehlová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V pátek 7. června přesně v 10 hodin dopoledne se oči jak účastníků, tak návštěvníků Dne bezpečnostních a záchranných složek na náměstí F. L. Věka v Dobrušce zvedly k obloze, to když nad jejich hlavami nejdříve přeletěl a při návratu doslova „visel ve vzduchu“ vojenský vrtulník.

Foto: Dana Ehlová

Vrtulník polské výroby W-3A Sokol v Dobrušce

Článek

Krátce potom přistál kapitán Milan Vydra se svým strojem a celou posádkou v dobrušském Vojenském geografickém a hydrometeorologickém ústavu, aby se zhruba tři hodiny mohli všichni zájemci, kterých nebylo vůbec málo, podívat na vrtulník zblízka.

V té chvíli byl pilot vrtulníku volný a našel si čas na krátký rozhovor.     

Odkud jste přiletěli a jak dlouho vám trvala cesta?

Přiletěli jsme ze základny v Praze-Kbelích, cesta nám trvala 30 minut.

Co můžete říci o vrtulníku?

Vrtulník je polské výroby W-3A Sokol, jsme s ním maximálně spokojeni. Využívá se jak ve službě SAR (Search and Rescue SAR - Pátrací a záchranná služba, která byla zřízena v roce 1947, poskytuje pomoc letounům v nouzi nebo posádkám havarovaných letadel - pozn. aut.), tak v letecké záchranné službě. Je to víceúčelový vrtulník, který vyhovuje pro záchranné práce – má jeřáb s nosností 270 kg. Je plně vybaven pro akce jak na horách, tak na vodě. Využíval se i teď o povodních, takže využitelnost vrtulníku je velká a může plnit široké spektrum úkolů, což je pro naši republiku i armádu velký přínos. Vozíme s sebou dva záchranáře.

Co musí člověk splnit, aby mohl řídit takový stroj?

Takový člověk musí mít vysokou školu a letecké vzdělání. Já například jsem studoval Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích, ukončil jsem ji v roce 1989. Potom je to hlavně praxe a praxe. Kdo chce létat leteckou záchrannou službu, tak musí mít minimálně 1000 nalétaných hodin na typu vrtulníku. Člověk se vlastně učí létání celý život, protože počasí je složité, neustále se něco mění a žádný let není úplně stejný, každý se v něčem liší.

Létá tento typ vrtulníku i na zahraniční mise?

Na mise do zahraničí létá větší typ vrtulníku. Tam je Mi 17, protože je víc rozšířený. Je to typ ruského vrtulníku, který v současné době využívají i Američané atd. Na misích jsou tam jiná schémata úkolů - výhodou je tedy zejména větší kapacita nosnosti.

Takže tento typ vrtulníku, s nímž jsme přiletěli, tam naše armáda neposílá, tam se hodí větší kapacita. Pro leteckou záchrannou službu a plnění úkolů SAR je W-3A Sokol, řekl bych, nezastupitelný a zatím nemá náhradu.

Můžete říci, kde jste s vrtulníkem během povodní zasahovali?

Sloužím ve Kbelích, ale máme základnu i v Líních u Plzně, takže tamní letecká záchranná služba zachraňovala lidí z toků přímo v Praze. Další osádka, kdy se střídáme, zachraňovala také člověka ze zatopené oblasti. Tento vrtulník má přes tyto povodně na kontě minimálně čtyři zachráněné lidské životy v okolí Prahy a Plzně.           

Reklama

Výběr článků

Načítám