Hlavní obsah

V Pivovaru Starobrno vařili sládci tradiční Zelené pivo. Letos již po patnácté

Jedenáctého února byl docela obyčejný všední den. S letošní zimou bez sněhu, s počasím spíše aprílovým. V pivovaru na Starém Brně však panovala sváteční nálada. Vařilo se zelené pivo.

V Pivovaru Starobrno vařili sládci tradiční Zelené pivo. Letos již po patnácté

Starobrněnští sládci měli práci, ke které se rádi vracejí každoročně v předjaří. Jejich výrobek bude k ochutnání či k dochucení velikonoční atmosféry na čepu jako každoročně na Zelený čtvrtek, který připadá letos na 9. duben. Sváteční nápoj se bude nabízet nejen v domovském městě Brně, ale na více místech celé republiky. Také u sousedů na Slovensku, kde získal též velkou oblibu.

Zelené pivo se od svého vzniku vaří podle stále stejné původní receptury z kvalitní vody, světlého sladu a jakostního žateckého chmele, a to tradičním způsobem na dva rmuty. Spolu s chmelem se do mladinové pánve přidává bylinný výluh. Svou sílu toto speciální pivo získává spodním kvašením po dobu osmi dnů, pak při teplotě kolem jednoho stupně Celsia dokvašuje, chuťově se zakulacuje a získává typický buket a říz. Nakonec se přidává likér. Zelená barva je výsledkem kombinace několika faktorů – technologie, surovin, výluhu i likéru.

Nedílnou součástí vaření je lití bylinného výluhu ve varně pivovaru Starobrno. Složení výluhu, který se chystá přímo zde, zná jen několik málo lidí. Připravuje se z několika bylin, odtajněna byla jediná z nich – kopřiva dvoudomá.

„Přesné dávkování koncentrovaného a silného výluhu je výrobním tajemstvím. Musí se hlídat čas kontaktu bylin s vroucí vodou, abychom dosáhli patřičné kvality a koncentrace. Potřebujeme řádově litry výluhu,“ uvedl manažer kvality společnosti HEINEKEN Jiří Brňovják. Kromě výluhu hraje v receptuře důležitou roli světlý ječný slad, jehož výroba a parametry se poněkud liší od sladů běžně používaných. Slad se proto vyrábí výhradně pro tuto příležitost.

Je pochopitelné, že v Pivovaru Starobrno jsou na svůj velikonoční speciál hrdi. V tomto smyslu se vyjádřil výrobní ředitel společnosti Heineken Milan Schramm a dodal, že „tento nápoj se stal neodmyslitelnou součástí každých Velikonoc”.

Na Velikonoce si ještě nějaký pátek počkáme, již teď však možno říci, že na Zelený čtvrtek se jako každoročně chystá řada doprovodných akcí. Pořadatelé o nich budou včas informovat na webových stránkách www.zelenepivo.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků