Hlavní obsah
Ostrava 16.5.2017 Divadlo Antonína Dvořáka. Galerie současné malby. Výstava Františka Kowolowského. P6 Foto: Josef Zajíc

V ostravské Galerii současné malby vystavuje František Kowolowski

Výstavy v Galerii současné malby ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka uzavírá v letošní divadelní sezóně umělec František Kowolowski. Prezentuje své velkoplošné obrazy pod názvem Mizení. Vernisáž v pondělí 15. května komentoval kurátor výstavy Martin Klimeš.

Ostrava 16.5.2017 Divadlo Antonína Dvořáka. Galerie současné malby. Výstava Františka Kowolowského. P6 Foto: Josef Zajíc
V ostravské Galerii současné malby vystavuje František Kowolowski

Poslední cyklickou výstavu v Galerii současné malby ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka otevřel ředitel Národního divadla moravskoslezkého Jiří Nekvasil.

Konstatoval, že za čtyři roky trvání galerie byla v těchto prostorách uvedena řada umělců, kteří se tak prezentovali před deseti tisíci diváky, kteří se zúčastnili divadelních představení činohry, operety/muzikálu, opery a baletu. Současně poděkoval kurátorovi Martinu Klimešovi za jeho čtyřletou práci. I pro Martina Klimeše jako kurátora v této galerii to byla pondělní derniéra.

„František Kowolowski připravil výstavu do Galerie současné malby v DAD v Ostravě. Vede ateliér malby II. na Fakultě umění Ostravské univerzity. Přesto bych jej jako bytostného malíře necharakterizoval. To, že tento umělec je také performerem, pedagogem, kurátorem, kritikem a vizuálním umělcem v tom nejširším slova smyslu, je jen důsledkem jeho potřeby aktuálně reagovat na podněty a požadavky doby, reflektovat je, analyzovat, rozkládat a opět aktuálně reagovat a spoluvytvářet její podobu,” uvedl Martin Klimeš.

Podle kurátora František Kowolowski (1967) dokáže zpochybnit zaběhlé mechanismy, ukázat mezery, chyby, lichá místa, bývá poslem vratkých sdělení, ale také umí účinně rozehrát významnou hru na základě elementárních malířských prostředků, jako jsou tahy štětcem vpíjení a prosakování barev a postupné rozpouštění se štětcových stop v zasychající barevné hmotě.

„Mizení může být spojováno s pomíjivostí, ničením, stejně jako zneviditelňováním, extrémním zmenšováním, skrýváním, vyhoštěním či odsunutím a přemístěním. Je tedy prakticky nemožné uvažovat o těchto operacích odděleně. Jsou prostupné a vzbuzují otázku časovosti a prostorovosti,” komentoval František Kowolowski svou práci.

„Každá výstava Františka Kowolowského je svým způsobem podkopnutí naší nohy stojící v uměleckém znakovém světě, pobídkou k pokusu prohlédnout mámivý svět falešných reprezentací. Kowolowského práce řešení nenabízí, ale "jen" rozkrývá, odhaluje, demaskuje. Společné východisko neexistuje, je jen hořké poznání; ale i to může být počátkem něčeho nového,” dodal kurátor Martin Klimeš.

Výstava s názvem Mizení potrvá v Galerii současné malby v Divadle Antonína Dvořáka do 29. června.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků