Hlavní obsah
Ovzduší se v Ostravě dlouhodobě zlepšuje. Nejvyšší radniční věž v České republice. Foto: Josef Zajíc

V loňském roce byla v Ostravě nejlepší kvalita ovzduší za posledních pět let

Podle všech ukazatelů se ovzduší v Ostravě dlouhodobě významně zlepšuje. Výsledky, které hodnotí kvalitu ovzduší za rok 2019, jsou nejlepší za posledních pět let.

Ovzduší se v Ostravě dlouhodobě zlepšuje. Nejvyšší radniční věž v České republice. Foto: Josef Zajíc
V loňském roce byla v Ostravě nejlepší kvalita ovzduší za posledních pět let

V loňském roce byla v Ostravě vyhlášena v lednu jedna smogová situace, která trvala 94 hodin, tedy necelé čtyři dny.

Z měření odborníků vyplývá, že ve vzduchu bylo za rok celkově méně prachu. Průměrná roční koncentrace sledovaných prachových částic PM10 ani na jedné z měřících stanic nedosáhla imisního limitu 40 mikrogramů/m3. Počet dnů, kdy byl překročen denní imisní limit, tedy 50 mikrogramů/m3, také výrazně poklesl.

„Za tato pozitivní čísla, nejlepší za posledních pět let, vděčíme z velké části teplejšímu počasí a lepším rozptylovým podmínkám. Mírné zimy znamenají kratší topnou sezonu a tedy menší množství uvolněných škodlivin při vytápění. Zároveň se projevují pozitivní efekty snižování emisí vypouštěných do ovzduší, ke kterým přispívají i opatření prováděná na území města Ostravy,” konstatovala Blanka Krejčí, vedoucí oddělení kvality ovzduší pobočky ČHMÚ v Ostravě.

Ke snížení prachových částí v ovzduší přispívá i nadlimitní čištění cest státu i Moravskoslezského kraje a na komunikacích v Ostravě. Na těchto místech bylo sesbíráno 4 402,2 tun smetků, což je nejvyšší hodnota za posledních pět let.

Ke zlepšení ovzduší v Ostravě pomohla i ekologizace vozového parku města Ostravy. Ekologickou flotilu tvoří 64 vozidel, z toho 43 na CNG a 21 elektroaut. Pokračuje i ekologizace vozového parku Dopravního podniku Ostrava. V roce 2019 jezdilo ve městě Ostravě 294 autobusů DPO. Z nich 172 bylo nízkoemisních (155 na CNG, 7 elektrobusů, 7 minibusů na CNG a 3 mini elektrobusy). Do čísla 294 patří ještě autobusy na naftu, které jsou zálohové. Vozový park DPO bude do konce roku 2020 rozšířen o 61 autobusů a dva doubledeckery na CNG.

Velká část znečištění ovzduší pochází z lokálních topenišť. Ostrava významně podporuje jejich výměnu za moderní topeniště s nižšími emisemi.

V poslední, 3. výzvě bylo přímo z Ostravy podáno 662 žádostí. Největší zájem měli Ostravané o kondenzační plynové kotle, následované tepelnými čerpadly a kotli na biomasu. Po ukončení 3. výzvy kotlíkových dotací by mělo být vyměněno 88 procent kotlů na pevná paliva za nové.

Pro zlepšení ovzduší v Ostravě město obnovuje a doplňuje zeleň v rámci akce Zelené projekty. Doplňuje se zeleň nejen v parcích na území města Ostravy a kolem řeky Ostravice, ale také například v podobě trvalkových záhonů na místech blízko rušných komunikací. V roce 2019 byla dokončena další část obnovy břehu řeky Ostravice.

„Doprava je stejně jako jinde i v Ostravě jedním z hlavních zdrojů znečištění ovzduší. Z dopravních staveb pracujeme také na obchvatech města Ostravy, tak aby se hlavní tahy vyhnuly městským zástavbám. Od prašnosti v ulicích by mělo pomoci zatravňování tramvajových tratí. Za podstatné pro zlepšování kvality ovzduší považujeme také snižování energetické náročnosti staveb,” dodala náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků