Hlavní obsah
Michaela Jedličková, Peter Krupka a Jana Nechvátalová s ukázkou své práce Foto: Jiří Smutný

Trojice brněnských pedagogů představila nové učebnice matematiky

Peter Krupka, ředitel Gymnázia Brno-Řečkovice, Michaela Jedličková, ředitelka Tyršovy základní školy v Brně, a Jana Nechvátalová, učitelka na ZŠ Sirotkova 36 v Brně, si dali před čtyřmi lety nelehký úkol: vytvořit nový soubor učebnic matematiky a souvisejících pracovních sešitů.

Michaela Jedličková, Peter Krupka a Jana Nechvátalová s ukázkou své práce Foto: Jiří Smutný
Trojice brněnských pedagogů představila nové učebnice matematiky

Po dokončení bude soubor sestávat z 16 učebnic a 16 pracovních sešitů. Zatím vyšlo 9 sad učebnic a po odvedení asi dvou třetin práce se autoři rozhodli představit svoje dílo veřejnosti prostřednictvím několika novinářů, s nimiž se setkali v pondělí 4. dubna v ZŠ Sirotkova.

Peter Krupka vysvětlil, že motivem k rozsáhlému projektu byla absence optimálních učebnic matematiky. Dosud se tento předmět učil na ZŠ a víceletých gymnáziích ve dvou extrémních polohách. Tou první byla klasická metoda s důrazem na poznatky a fakta, aniž by žák chápal souvislost s uplatněním v praktickém životě. Opačným postupem byla snaha vyučovat matematiku zábavným hraním a praktickými ukázkami, při kterých by měli žáci sami zákonitosti matematiky objevit a pochopit.

Snahou pedagogů bylo vytvořit takový způsob výuky, který by si bral z obou mezních metod to dobré a vyhovoval všem. Jejich metoda vznikla na základě dlouholetých zkušeností s výukou matematiky. Používají názorné obrázky, uvádějí praktické příklady a nebojí se sáhnout i do jiných předmětů. V učebnicích i pracovních sešitech je zařazeno takové množství úloh, aby každý žák měl dostatek možností látku procvičit. V nabídce jsou přitom úlohy různého stupně obtížnosti, takže si vyberou všichni, nadaní i méně nadaní.

Přestože celé dílo ještě nebylo dokončeno (ukončení se předpokládá koncem roku 2017), mnohé školy již dosud vydané učebnice i pracovní sešity používají. A nejsou to jenom školy, kde autoři učebnic jako pedagogové působí. Ohlasy jsou zatím příznivé a zdá se, že mnohaleté úsilí autorů nebylo zbytečné.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků