Hlavní obsah

Studenti bíloveckého gymnázia se podílejí na výzkumu v oblasti genetiky

Novinky, Lenka Hatlapatková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Osm studentů druhého ročníku Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci se v rámci středoškolské odborné činnosti (SOČ) podílí na lékařském výzkumu v oblasti genetiky. Studenti absolvovali genetický kurz na Karlově univerzitě a mají za sebou i první krůčky v laboratořích společnosti Agel v Novém Jičíně.

Foto: Archiv Gymnázia Mikuláše Koperníka
Článek

S teoretickou přípravou začali studenti již na podzim loňského roku, kdy ve svém osobním volnu chodili na přednášky Tomáše Tesarčíka, pedagoga Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci.

„Ceníme si navázání spolupráce s laboratořemi i toho, že  vedoucí oddělení lékařské genetiky společnosti Laboratoře AGEL Arpád Bóday usiluje o propojení středního i vysokého školství s praxí. Což je něco, co v jiných zemích funguje a u nás žalostně chybí,” podotkl Tomáš Tesarčík s tím, že žáci už si vyzkoušeli namnožit DNA, pracovali na různých koncentracích stavebních kamenů DNA a sledovali, jaký vliv má tato koncentrace na výsledek práce. Tím propojili standardní pipetování mikropipetami s PCR a elektroforézou.

„Po ukončení spolupráce zůstáváme ve většině případů se studenty v kontaktu a sledujeme, jak se jim daří na univerzitách. Jedním z našich cílů je, aby se po ukončení vysokoškolského studia vrátili zpět do regionu, kde se jim snažíme nabídnout práci v našich zdravotnických zařízeních na klinických nebo laboratorních pozicích,“ popsal důvody spolupráce laboratoří společnosti AGEL se středoškolskými studenty Arpád Bóday a dodal, že se středními školami v okolí sídla laboratoře spolupracují již 15 let.

„Středoškolákům z Nového Jičína, Příboru, Kopřivnice a nově i Bílovce umožňujeme vzdělávat se v genetice nejenom na teoretické, ale i na praktické úrovni. Studenti si osvojují principy analytických metod, provádějí vyšetření, sumarizují a diskutují o výsledcích. Vedeme je k samostatnosti a otevřenosti novým poznatkům  i obhajování jejich myšlenek a představ.“

Osm žáků Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci stojí před nejtěžším a nejdelším úsekem celého projektu: čeká je intenzivní práce na konkrétních úkolech. Budou analyzovat vzorky, „číst“ výsledky a srovnávat je s databází lidských genů, propojovat pozorované mutace s vážnými onemocněními apod.

Veškerá práce odpovídá etickým i bezpečnostním normám středoškolského žáka. Čtyři studenti budou výsledky svých prací prezentovat v rámci SOČ již v příštím roce, další čtyři pak v roce 2018. Jedním z témat bude například vliv genetiky na rozvoj deprese, další téma se bude zabývat určitou formou leukémie a žáci budou hledat i souvislosti kolem laktózové intolerance.

„Dokončení práce pro SOČ bude podle mě vůbec nejtěžší, protože výsledky, ať již jakékoli, budeme muset zpracovat takřka na vysokoškolské úrovni,“ dodává Jakub Groman z 2. A. Jemu i ostatním studentům by však úspěch v SOČ mohl pootevřít vrátka na vysněnou vysokou školu. Navíc se jim již v rámci SOČ mohou načítat index body i citační index, čímž v předstihu zahájí svou lékařskou nebo vědeckou kariéru. 

Reklama

Výběr článků

Načítám