Hlavní obsah
Pacientům pomáhá tzv. stomická sestra, která si s operovaným klientem nebo jeho blízkými dokáže povídat o těchto problémech. Foto: Sarah Krčová

Stomická poradna v Nemocnici Prostějov pacientům radí a povzbuzuje je, zájem o ni roste

Stomici neboli lidé, kteří mají vyvedeno tlusté nebo tenké střevo na povrch těla, hojně využívají možnosti informovat se a zkonzultovat problematiku ve stomické poradně chirurgické ambulance v Nemocnici Prostějov, člena skupiny Agel.

Pacientům pomáhá tzv. stomická sestra, která si s operovaným klientem nebo jeho blízkými dokáže povídat o těchto problémech. Foto: Sarah Krčová
Stomická poradna v Nemocnici Prostějov pacientům radí a povzbuzuje je, zájem o ni roste

Za pět let již poskytla poradenství 215 operovaným lidem a jen v uplynulém roce přijala 30 nových pacientů. Poradenství lidem umožňuje lépe se vyrovnat se stomií a správně o ni pečovat.

Stomická poradna funguje vždy v pátek od 8 do 11 hodin a klient nepotřebuje doporučení lékaře. Stačí se objednat osobně na chirurgickém oddělení nebo telefonicky na čísle 720 983 561 nebo 725 893 746.

„Každoročně seznamujeme bezmála čtyři desítky nových klientů s každodenním úskalím spojeným se stomií a péčí o okolí stomie. Pacientům pomáhá tzv. stomická sestra, která si s operovaným klientem nebo jeho blízkými dokáže povídat o těchto problémech, kterými jsou nejčastěji potíže s podtékáním pomůcky," informovala Marta Krejčí, jedna ze dvou sester stomické poradny s tím, že jejich prioritou je stomika osamostatnit natolik, aby mohl být propuštěn domů.

Na poradenství přichází vhodný čas nejdříve třetí až pátý den po operaci, někdy se musí naučit o stomii a její okolí pečovat blízcí.

„Pacient po operaci břišní dutiny, který se většinou dozvídá závažnou diagnózu a ještě mu je současně vyšita stomie tudíž potřebuje čas, aby se s realitou vyrovnal. Zhodnotíme, zda informaci přijal a bude schopný o stomii pečovat sám, nebo budeme muset zapojit někoho z rodiny nebo známého. Návštěv je několik a obnáší předání informačních materiálů, nácvik na maketě a nácvik sebepéče, kdy každé sezení trvá 2 až 3 hodiny. Při propuštění vybavíme stomika pomůckami na jeden měsíc a kontaktem na stomické sestry, kdy se na nás může kdykoliv obrátit s dotazy,” uvedla Marta Krejčí a dodala, že kromě podpory blízkých stomikovi nejvíc pomáhá vědomí, že je někde někdo, kdo mu za jakýchkoliv okolností poradí a uklidní ho.

Měsíčně poskytne Marta Krejčí s kolegyní Lenkou Melicherovou poradenství se stomií zhruba 70 pacientům.

„Klient navštěvuje poradnu, situovanou v I. patře při chirurgickém oddělení, alespoň jednou měsíčně kvůli kontrolám, výměně stomické pomůcky či předpisu dalších pomůcek, kterých je v dnešní době široké spektrum, ale může přicházet i týdně kvůli řešení individuálních problémů. Pokud je zachován správný postup výměny stomické pomůcky, je zvolena správná pomůcka, klient zrovna neprochází chemoterapií a zásadně se nemění jeho tělesný profil, bývá péče o stomii bezproblémová,” uklidňuje Marta Krejčí a dodává, že v případě komplikací lze jakýkoliv problém zdárně řešit.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků