Hlavní obsah

Štědrovečerní tragédie na Šumavě stále budí otázky

Novinky, Jan Kaše

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šumavské kopce jsou krásné, romantické a vznešené. Mohou však být i zrádné a nebezpečné.

Foto: Jan Kaše

Místo štědrovečerní tragédie

Článek

Vánoce jsou svátky klidu a míru. Bohužel někdy může být jejich průběh tragicky poznamenán. Tak tomu bylo například na Štědrý den roku 1937, kdy za podivných okolností došlo k letecké nehodě poblíž šumavského Zhůří.     

Let z Vídně

Na palubě třímotorového jednoplošníku Wibault F – AMYD, který patřil společnosti Air France, byl kromě pilota Františka Lehkého a francouzského radiotelegrafisty Pierra Astruca pouze jediný cestující – pražský advokát JUDr. Karel Flanderka.  

„Protože letadlo odstartovalo z Vídně 5 min. před 16. hodinou, kdy se již blíží soumrak, byly na pražských letištích v Ruzyni i na vojenském ve Kbelích a továrním v Letňanech rozsvíceny neonové trubice, označující nebezpečné překážky, a signální reflektory byly uvedeny v činnost,“ napsal deník Lidové noviny 27. prosince.  

Doletěli až do Prahy?

Letadlo zamířilo z Vídně směrem na Znojmo. Před pátou hodinou byl předán dohled nad tímto letem československým radiostanicím. A zde nastává první problém – kudy se vlastně letadlo na našem území pohybovalo?

Některé zdroje uvádí, že svědci zaznamenali přítomnost tohoto letounu kolem 17. hodiny u Tábora a následně u Blatné.

Údaje v palubním deníku se však odlišují: „Poslední záznam francouzského radiotelegrafisty svědčí jasně o tom, že letadlo bylo vedeno chybným směrem…. Blízko Prahy přepnul radiotelegrafista palubní anténu na posiční, na chytání vln z krátké vzdálenosti, a když dostal hlášení, aby letadlo změnilo kurs z 310 na 184, dal je ihned pilotovi Lehkému.“ (Národní listy, 29. 12. 1937).  

Letadlo se ztratilo, úředníci šli domů

Ať již se letadlo nacházelo kdekoliv, po změně kurzu zamířilo na Šumavu. Posádka vzhledem k letovým podmínkám neměla vůbec tušení, kde se vlastně pohybuje.

Dobový tisk spekuloval také o tom, že pilot dostal pokyn k sestupu na 800 metrů. V prostoru šumavských kopců je takový postup samozřejmě předem odsouzen ke katastrofě.    

„Z dosavadního vyšetřování vyplývá, že katastrofa byla zaviněna, i když ne docela, tedy ze značné části lehkomyslností a lajdáctvím ve výkonu služby. Největší lajdáctví však je, že v Ruzyni skončili ve 20.46 hod. službu, zhasli a šli si slavit Štědrý večer. Oznámili, že se jim letadlo ztratilo, a tím považovali věc za vyřízenou,“ citovaly 31. prosince Národní listy České slovo.

Podle Lidových novin trosky letadla, které narazilo do Huťské hory (1187 m n. m.), objevil na Boží hod patnáctiletý syn hajného.

Později se začalo také spekulovat o tom, že právě jediný cestující měl převážet tajné dokumenty, což se však nepotvrdilo.

Šumava tak zažila na Štědrý den velkou tragédii. Zahynuli tři lidé. Situace byla o to smutnější, že šestatřicetiletý pilot letadla po sobě zanechal dvě děti.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám