Článek
Pražský orchestr Collegium 1704 vzdal při posledním červencovém večeru hold nejvýraznějšímu českému baroknímu skladateli Janu Dismasi Zelenkovi. Jeden z nejočekávanějších koncertů letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově zaplnil zámecké barokní divadlo obdivovateli vážné hudby, kteří si tak mohli vychutnat barokní koncert v autentickém prostředí.
Hudbu Jana Dismase Zelenky, která zněla ve 20. letech 18. století o Velikonocích, zahrál soubor Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse.
„Zelenkova Responsoria pro Svatý týden patří k jeho nejdůležitějším skladbám. Zhudebňují starozákonní i novozákonní texty, vztahující se k ukřižování Ježíše Krista,“ vysvětlil zakladatel souboru Václav Luks.
Jan Dismas Zelenka pracoval na sbírce mimořádnou důležitost a pracoval na ní celý rok. „Propojení textu a hudby vyniká u Zelenky naléhavostí a hloubkou výrazu, pro něž bychom jen stěží hledali v barokní hudbě paralelu,“ vyzdvihl silné stránky Zelenkovy hudby dirigent souboru.
Součástí pražského orchestru Collegium 1704 je také vokální ansámbl Collegium Vocale 1704. Čtvrteční koncert tak obohatily Lamentace v podání sólových pěvců Kamily Mazalové, Aleny Hellerové, Václava Čížka a Tomáše Krále. Zelenkova hudba se tak v podání Collegia rozezněla v celé své kráse a hlasy všech interpretů se nádherně doplňovaly a prolínaly s precizně vyvedenými nástrojovými party. Ve vrcholu celého programu, závěrečném Miserere, pak posluchačům musely skutečně vytanout na mysl skladby světoznámých barokních skladatelů.
„Není náhoda, že je Zelenka v literatuře označován jako český Bach,“ uznává dílo hudebního skladatele Miroslava Štípková z pořadatelského týmu festivalu.
Českokrumlovské zámecké divadlo patří mezi nejstarší barokní divadla ve střední Evropě a jeho význam spočívá zejména v tom, že se do dnešní doby zachovalo téměř v původním stavu. Barokní koncert Collegia 1704 se tak těšil unikátní atmosféře a značnému ohlasu diváků.