Hlavní obsah
Foto: NdB

První brněnskou operní premiérou roku 2019 bude Don Carlos

Jedno ze stěžejních děl Giuseppe Verdiho je teprve čtvrtým uvedením v historii brněnského divadla. Nyní se poprvé představí v kompletní pětiaktové verzi v režii Martina Glasera a v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka. Premiérové představení se bude konat 2. února.

Foto: NdB
První brněnskou operní premiérou roku 2019 bude Don Carlos

Verdiho dílo inspirované dramatem F. Schillera je označováno jako velká opera, ústředním tématem je však komorní drama jedinců uprostřed politické hry a moci mimo jejich dosah. Historie je zde pozadím tohoto dramatu s psychologickým průnikem do klíčových postav a vztahů.

Mistrné hudební zachycení a přiblížení emočních stavů bylo pro skladatele završením umělecké etapy směřování k uzavřenému dramatu nejvyšších divadelních kvalit. I když se Verdi volně inspiroval historickými událostmi jako u jiných svých vrcholných děl, historie je pouze rámcem, kulisou příběhu vlastně nadčasového. Skladatel v Donu Carlosovi umně propojil intimní dramatický příběh s velkolepými sborovými scénami.

Martin Glaser, režisér inscenace k tomu říká: „Naše postavy jsou kromě svých osobních dramat vystaveny tlaku, aby splnily svou povinnost vůči společnosti. A to je dnes velmi rezonující téma. Kde končí hranice mé osobní svobody a začíná odpovědnost vůči společnosti? A naši hrdinové ve vypjatých situacích řeší, zda ve prospěch celku, společnosti, řádu nebo ideje obětovat lásku nebo dokonce i život. Je to fascinující tím spíš, že sledujeme drama těch nejvýše postavených. A vidíme, že král Filip, královna Alžběta i princ Carlos mají z hlediska těch nejelementárnějších a zároveň pro život nejdůležitějších věcí práva menší, než „prostý smrtelník“.”

Jistě již i sama tato úvaha vzbuzuje před premiérou zájem, jak režisér a tvůrčí tým toto nadčasové téma inscenačně uchopí.

Premiéra Dona Carlose se konala v roce 1867, skladatel se však k dílu i poté navracel. Autory libreta jsou Joseph Méry a Camille du Locle. Brněnské představení uvede na scéně Janáčkova divadla konečnou italskou verzi z roku 1886 o pěti aktech.

V roli Filipa II. vystoupí Jiří Sulženko, nebo Federico Sacchi, Alžbětu z Valois ztělesní Linda Ballová, či Charlotta Larsson. Luciano Mastro, Arturo Martín byli obsazeni do role Dona Carlose. Rodrigo, markýz z Posy: Jiří Brückler, Svatopluk Sem. Princezna Eboli: Veronika Hajnová-Fialová, Michaela Šebestová. Velký inkvizitor:Martin Gurbal', Ondrej Mráz. Tebaldo: Andrea Široká, Eva Štěrbová. Hrabě z Lermy: Zdeněk Nečas, Martin Pavlíček.

Vedle zásadní role orchestru Janáčkovy opery NdB má významnou roli sbor NdB. Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink, dirigenti: Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos. Scéna: Pavel Borák, kostýmy: Markéta Sládečková-Oslzlá, světelný design: Martin Špetlík, sbormistr: Pavel Koňárek. Režie: Martin Glaser.

Premiéra 2. února, Janáčkovo divadlo. Reprízy: 3., 14., 23, a 24. 2., 2. 3., 7. 4.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků