Hlavní obsah
Foto: archiv

Poslední dny zbývají k jedinečné návštěvě Václava Špály v Písku

Do 18. srpna je ještě možno shlédnout ojedinělou kolekci obrazů z cyklu Na Otavě, kdy byl Václav Špála touto jihočeskou řekou vlastně nasměrován k modrému období své tvorby. Celkově zda vytvořil přes čtyřicet krajinomaleb, a to v romantické lokalitě kolem Cajsky.

Foto: archiv
Poslední dny zbývají k jedinečné návštěvě Václava Špály v Písku

Prácheňské muzeum nabízí seznámit se na vlastní oči s pracemi tohoto umělce z 20. let dvacátého století, tedy doby meziválečné. Po zeleném období, které bylo inspirováno řekami Berounkou a Sázavou, jeho barevné vyjádření bylo pojato v modři. Nabízí se tu paralela s Pablo Picassem, jehož modré období započalo o nemnoho let dříve, ale stejně jako u Špály patřilo k jeho nejvýznamnějším.

Výstava pod patronací kurátorky Martiny Měřičkové nabízí i audioprůvodce, krom řeči rodné i v angličtině. Expozice umožňuje shlédnout soubor se sbírek veřejných galerií i od soukromých sběratelů a představuje prakticky polovinu Špálovy tvorby, která zachycuje řeku Otavu. Díla zapůjčily například Alšova Jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, Národní Galerie v Praze, stejně jako galerie v Chebu nebo Kutné Hoře.

K dispozici je i katalog, kde krom reprodukcí obrazů je dostupná malířova korespondence z doby pobytu na Cajsce u Sulanova mlýna v letech 1929 a 1930, rozhovor s jeho synem - též malířem, stejně jako dobové fotografie.

Poděkování za tuto expozici patří vedení Prácheňského muzea, držitelům zapůjčených obrazů, kurátorce výstavy, stejně jako píseckému podnikateli Tomášovi Poskočilovi - iniciátorovi tohoto záměru, nebo etnografovi Josefu Koubovi, který připravil doprovodnou expozici Mlýny na Otavě.

Romantické místo mezi Pískem a Zvíkovem má stále své kouzlo, pohled na Otavu u Cajsky, a to i ve videu, nejdete v tomto článku.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků