Hlavní obsah

Po poli u Temelína byla k vidění i Porsche

Novinky, Petr Pokorný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Litoradlicích, místní části Temelína na Českobudějovicku, si dali v sobotu 21. září sraz majitelé historické zemědělské techniky, která dodnes brázdí pole v okolí stejnojmenné jaderné elektrárny.

Foto: Petr Pokorný

Temelínská traktoriáda 2019.

Článek

Zhruba dvacítku traktorů veteránů si na 7. ročník Temelínské traktoriády přišly prohlédnout bezmála dvě stovky návštěvníků z celého okolí.

„Jsou zde stroje, kterým do sedmdesáti let od výroby už moc nechybí. Všechny jsou ovšem provozuschopné a vesměs dodnes pracují na poli. Všechny do jednoho na místo přijely po vlastní ose,“ uvedl první místostarosta Temelína Petr Macháček.

Mezi stroji, z nichž nejstarší byly vyrobeny v padesátých letech minulého století, byla nejčastěji zastoupena slavná značka Zetor, nechyběly zde ale ani stroje Bührer či Porsche. Pozornost budil třeba i německý kombajn Claas Columbus z roku 1961.

K opravdovým historickým skvostům, tematicky doplňující přehlídku traktorů, patřily mimo jiné dva zrekonstruované plně funkční stabilní motory Slavia a Triumph z dílen napajedelských Bratří Pařízků, které jsou dnes součástí sbírky Bohumíra Iry z Litoradlic. Stabilní, respektive stacionární, motor se využíval pro pohon různých stojících, tedy stabilních zařízení, jako například cirkulárky, vodního čerpadla, mlátičky obilí a jiných strojů. Jejich předchůdcem byla parní lokomobila (sic!).

Éra stabilních spalovacích motorů u nás skončila nástupem elektrifikace v padesátých a šedesátých letech, kdy došlo i k výraznému zlevnění elektromotorů. V odlehlých oblastech venkova se ale poslední mohykáni udrželi v provozu až do přelomu dvacátého století. Nástupci stabilních spalovacích motorů se staly elektromotory.

„Jedná se v podstatě o dvě vývojové fáze stejného typu stabilního motoru bratří Pařízků, jednoho z největších a nejznámějších českých výrobců své doby. Starší Slavia je z let 1933 – 1938. Druhý, mladší, je vyroben už po obsazení Československa Němci v roce 1938. Protože název Slavia se Němcům nelíbil, musel být motor přejmenován a dál byl vyráběn a vyvážen pod značkou Triumph. Je to poměrně velká rarita a těchto stabiláků se zachovalo jen velmi málo,“ konstatoval Ira.

Spolu s majitelem již zmiňovaného traktoru Porsche Junior z roku 1957 a kombajnu Claas Columbus Josefem Vejvodou tvoří Ira dvojici duchovních otců a hlavních organizátorů Temelínské traktoriády. „Jak to celé vzniklo? Jednou jsme se sešli s Bohumírem v hospodě a dostali nápad. Podpořila nás obec i temelínská elektrárna a bylo to,“ poznamenal Vejvoda.

Traktoriádu, jejímž partnerem byla už tradičně skupina ČEZ, zahájila v sobotu ve 13 hodin „spanilá jízda exponátů“ od litoradlické hasičské zbrojnice na okraj vesnice, kde už vyčkávali příjezd strojů diváci. „Tato akce vznikla spontánně, ale okamžitě se chytila a má i své skalní příznivce. Díky pravidelné podpoře Jaderné elektrárny Temelín tak vznikla zcela nová tradice, která má ohlas v celém okolí a je hojně navštěvována lidmi,“ zdůraznil starosta Temelína Josef Váca.

Reklama

Výběr článků

Načítám