Hlavní obsah

Plzeňská železniční lokomotiva 109E získala evropskou homologaci

Novinky, Martin Tlustý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová třísystémová lokomotiva 109E plzeňského výrobce Škoda Transportation, kterou nádražácký slang zná jako Messerschmitt či Mesoun, získala jako teprve druhá na světě certifikát TSI High Speed RST od německé certifikační autority Eisenbahn-Cert (EBC).

Foto: Tomáš Ulrich

Nejnovější a současně nejrychlejší česká lokomotiva Škoda 109E byla na kralupském nádraží během zkušebního provozu k zahlédnutí již před třemi lety.

Článek

Tento certifikát je naprosto zásadní dokument nezbytný pro následné získání povolení k provozu ve všech s námi sousedících zemích a dále v Maďarsku.

V těchto zemích je lokomotiva schopna bez zastavení přejíždět mezi rozdílnými napájecími systémy. Stroj tak odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz, jakož i se stejnosměrným napětím 3 kV.

Západočeský výrobce Škoda Transportation může tedy konečně začít slavit. Zisk certifikátu TSI byl totiž tou úplně nejzákladnější podmínkou pro nasazení lokomotivy 109E do provozu na evropských kolejích. Jako podmínku finálního převzetí již vyrobených lokomotiv, které doposud zatím stále jezdily pouze ve zkušebním provozu, včetně platby za tyto, podmínily České dráhy ziskem právě obdržené homologace.

Díky čtyřnápravovému pohonu patří Škoda 109 E, kterou česká veřejnost od prvopočátku vídá v korporátním designu Českých drah, mezi nejvýkonnější lokomotivy svého druhu. Tato dosahuje rychlosti až 200 km/h. Lokomotiva je koncipována jako tzv. push-pull, tedy může vozy jak táhnout, tak rovněž i tlačit, což při jejím nasazení s kompatibilní jednotkou s tzv. řídícím vozem na opačném konci vlaku ušetří nutnost přepřahu před zpáteční cestou. O této lokomotivě se vážně uvažovalo právě pro použití s jednotkami Siemens Viaggio Comfort alias Railjet, ovšem dlouhé čekání na právě získanou certifikaci zapříčinilo, že z důvodu časové tísně byly nakonec alternovány Siemensovské lokomotivy Taurus, které jsou již s jednotkami Railjet patřičně vyladěny a odzkoušeny v ostrém provozu. Nicméně právě obdržený certifikát by případně mohl ještě leccos změnit?

Co právě završený schvalovací proces lokomotivní řady 380 CZ, resp. typu 109E podle Technické specifikace interoperability (TSI) vlastně tak dlouho řešil? Šlo o technické požadavky na železniční systémy platné v celé naší EU. Zde šlo konkrétně o schválení typu lokomotivy s platností pro celé území Evropské unie. Po vystavení již schváleného certifikátu budou jednotlivé drážní úřady členských zemí EU povinny připustit schválený typ do provozu i na svých kolejích. ČD tedy uplatní typové schválení pro ČR, Slovensko, Maďarsko, Německo, Rakousko a Polsko. Národní drážní úřady těchto států na základě již dokončeného schvalovacího procesu pouze převezmou typovou dokumentaci železničního vozidla a povolí jeho provoz svém území.

Na kýžený certifikát toužebně čekala nejen Plzeňská Škodovka, ale rovněž i její zákazníci. Výroba a kompletace jedné lokomotivy trvá až půl roku, po obdržení certifikátu se očekává podpis finálních smluv se zájemci, kteří si předběžně zamluvili hned celé desítky lokomotiv.

S vývojem nové lokomotivy se začalo již v roce 2004, o tři roky později byl hotov první prototyp, další čtyři roky připadly na nezbytné zkoušky a certifikace, jakož i ostrý zkušební provoz. První dvě lokomotivy 109E do zahraničí byly prodány na Slovensko, které si tyto pro pouze vnitrostátní provoz dokázalo schválit samo.

Reklama

Výběr článků

Načítám