Hlavní obsah

Písně českého hitmakera Bohuslava Ondráčka na třech digitálních albech

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Je to pár měsíců, co Supraphon po úspěchu edice digitálních alb Nejvýznamnější textaři české populární hudby přišel s edicí mapující dílo nejúspěšnějších skladatelů. Jedním z nich je Bohuslav Ondráček, jehož tvorbu přinášejí hned tři digitální alba.

Foto: Supraphon

Hudební skladatel, dramaturg a producent Bohuslav Ondráček.

Článek

Jeden z nejvýznamnějších českých hitmakerů Bohuslav Ondráček se narodil 27. června 1932 v Pardubicích. Po maturitě na gymnáziu studoval na Akademii múzických umění skladbu. Poté pracoval jako metodik v osvětových institucích, hrál v několika amatérských orchestrech, byl totiž výborný klavírista.

V roce 1963, kdy už vystupoval v pardubickém divadélku Stop, se začal prosazovat jako hudební skladatel. Po roce přešel do plzeňského divadélka Alfa a od roku 1965 začal působit jako hudební dramaturg v pražském divadle Rokoko.

Ondráček byl jedním z hlavních protagonistů české populární hudby během jejího vzestupu v druhé polovině šedesátých let minulého století. Spolupracoval tehdy s textařem Janem Schneiderem, se kterým v roce 1967 zkomponoval album Verše a písně a muzikál Gentlemani.  

Byl to právě Bohuslav Ondráček, který v roce 1968 založil a umělecky vedl trio Golden Kids, které mělo jistě i díky jeho dramaturgii a repertoáru úspěch v zahraničí, vystupovalo dokonce v pařížské Olympii. Pro tehdy ještě západoněmeckou gramofonovou firmu Polydor točili zpěváci Golden Kids první desky právě s Ondráčkovými písničkami. Vedle toho napsal řadu písniček třeba pro Marii Rottrovou, Evu Pilarovou, Waldemara Matušku, Hanu Zagorovou nebo Karla Gotta.

„Boban Ondráček byl přítomen nejen u mých pěveckých začátků, ale později mi pomohl odbourat image naivní dívenky, když mi do repertoáru přispěl náročnějšími skladbami jako Zpěv náš vezdejší, Tvá malá Jane nebo i písničkou z mého prvního alba Ostrov pokladů,“ vzpomíná Helena Vondráčková.

Bohuslav Ondráček se stal prvním českým producentem v pravém slova smyslu a v Supraphonu produkoval alba vlastní Bob-Serie. V sedmdesátých letech minulého století se dostal do potíží s normalizačními politiky, což pro něj znamenalo výrazné utlumení profesní kariéry a likvidaci jeho produkčního systému.

Je autorem hudby k několika filmům, z nichž k nejznámějším patří například kriminální komedie Holka na zabití (1975). V roce 1976 vyšla na LP desce rocková opera Titanic, o tři roky později tematické album Hvězdolet, kde zpívá šest zpěváků (J. Schelinger, J. Korn, V Neckář, M. Rottrová, H. Zagorová a H. Vondráčková).  

Po roce 1989 se mohl vrátit k profesi producenta a obnovil spolupráci s Martou Kubišovou. V roce 1994 mu u Supraphonu  vyšlo profilové CD Pojď se mnou, lásko má, ve stejném roce se objevil i na "come-backovém" koncertu Golden Kids v pražské Lucerně. Zemřel 7. června 1998 ve věku pětašedesáti let.

Písně jako Oh, baby, baby (M. Kubišová - H. Vondráčková), A tak dál nosíš po kapsách sny mládí (W. Matuška), Rekviem (E. Pilarová), Lampa (M. Kubišová), Ring-o-ding (M. Kubišová), Spoutej mě (H. Ulrychová), Hej, pane zajíci (M. Kubišová - H. Vondráčková) a dalších sedmdesát písniček, které zkomponoval Bohuslav Ondráček v letech 1963 až 1989, zpřístupnil už před časem Supraphon pro všechny fanoušky výborné muziky formou tří digitálních alb na: www.SUPRAPHONline.cz

Reklama

Výběr článků

Načítám