Hlavní obsah

Písně českého hitmakera Bohuslava Ondráčka na třech digitálních albech

Novinky, Robert Rohál
Aktualizováno

Je to pár měsíců, co Supraphon po úspěchu edice digitálních alb Nejvýznamnější textaři české populární hudby přišel s edicí mapující dílo nejúspěšnějších skladatelů. Jedním z nich je Bohuslav Ondráček, jehož tvorbu přinášejí hned tři digitální alba.

Foto: Supraphon

Hudební skladatel, dramaturg a producent Bohuslav Ondráček.

Článek

Jeden z nejvýznamnějších českých hitmakerů Bohuslav Ondráček se narodil 27. června 1932 v Pardubicích. Po maturitě na gymnáziu studoval na Akademii múzických umění skladbu. Poté pracoval jako metodik v osvětových institucích, hrál v několika amatérských orchestrech, byl totiž výborný klavírista.

V roce 1963, kdy už vystupoval v pardubickém divadélku Stop, se začal prosazovat jako hudební skladatel. Po roce přešel do plzeňského divadélka Alfa a od roku 1965 začal působit jako hudební dramaturg v pražském divadle Rokoko.

Ondráček byl jedním z hlavních protagonistů české populární hudby během jejího vzestupu v druhé polovině šedesátých let minulého století. Spolupracoval tehdy s textařem Janem Schneiderem, se kterým v roce 1967 zkomponoval album Verše a písně a muzikál Gentlemani.  

Byl to právě Bohuslav Ondráček, který v roce 1968 založil a umělecky vedl trio Golden Kids, které mělo jistě i díky jeho dramaturgii a repertoáru úspěch v zahraničí, vystupovalo dokonce v pařížské Olympii. Pro tehdy ještě západoněmeckou gramofonovou firmu Polydor točili zpěváci Golden Kids první desky právě s Ondráčkovými písničkami. Vedle toho napsal řadu písniček třeba pro Marii Rottrovou, Evu Pilarovou, Waldemara Matušku, Hanu Zagorovou nebo Karla Gotta.

„Boban Ondráček byl přítomen nejen u mých pěveckých začátků, ale později mi pomohl odbourat image naivní dívenky, když mi do repertoáru přispěl náročnějšími skladbami jako Zpěv náš vezdejší, Tvá malá Jane nebo i písničkou z mého prvního alba Ostrov pokladů,“ vzpomíná Helena Vondráčková.

Bohuslav Ondráček se stal prvním českým producentem v pravém slova smyslu a v Supraphonu produkoval alba vlastní Bob-Serie. V sedmdesátých letech minulého století se dostal do potíží s normalizačními politiky, což pro něj znamenalo výrazné utlumení profesní kariéry a likvidaci jeho produkčního systému.

Je autorem hudby k několika filmům, z nichž k nejznámějším patří například kriminální komedie Holka na zabití (1975). V roce 1976 vyšla na LP desce rocková opera Titanic, o tři roky později tematické album Hvězdolet, kde zpívá šest zpěváků (J. Schelinger, J. Korn, V Neckář, M. Rottrová, H. Zagorová a H. Vondráčková).  

Po roce 1989 se mohl vrátit k profesi producenta a obnovil spolupráci s Martou Kubišovou. V roce 1994 mu u Supraphonu  vyšlo profilové CD Pojď se mnou, lásko má, ve stejném roce se objevil i na "come-backovém" koncertu Golden Kids v pražské Lucerně. Zemřel 7. června 1998 ve věku pětašedesáti let.

Písně jako Oh, baby, baby (M. Kubišová - H. Vondráčková), A tak dál nosíš po kapsách sny mládí (W. Matuška), Rekviem (E. Pilarová), Lampa (M. Kubišová), Ring-o-ding (M. Kubišová), Spoutej mě (H. Ulrychová), Hej, pane zajíci (M. Kubišová - H. Vondráčková) a dalších sedmdesát písniček, které zkomponoval Bohuslav Ondráček v letech 1963 až 1989, zpřístupnil už před časem Supraphon pro všechny fanoušky výborné muziky formou tří digitálních alb na: www.SUPRAPHONline.cz

Výběr článků

Načítám