Hlavní obsah

Philip Glass je zcela normální, inteligentní a skromný člověk, říká Renata Spisarová

Novinky, Robert Rohál

Bude to 16. srpna, co v Ostravě vystoupí věhlasný skladatel soudobé vážné hudby Philip Glass. O loňském setkání s ním poskytla Novinkám rozhovor hudební redaktorka Českého rozhlasu Ostrava a současně i výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby Renata Spisarová.

Foto: archiv Renaty Spisarové

Renata Spisarová a Philip Glass loni v New Yorku.

Článek

Spolu s Petrem Kotíkem, uměleckým ředitelem Ostravských dnů 2013, jste loni navštívili pana Glasse. Bylo těžké či složité s ním jeho vystoupení, které proběhne v rámci Ostravských dnů 2013, domluvit?

Bylo to velmi jednoduché, a to z jednoho prostého důvodu. Philip Glass a Petr Kotík se velmi dobře znají - a to již od roku 1970, kdy se vytvářela hudební scéna, které se později začalo říkat newyorský „Downtown“. Nejenže si jsou dost blízcí osobně (oba, Philip a Petr jsou velmi neformální lidé), ale profesionálně se navzájem sledovali celá léta, jeden o druhém věděl, co kdo v New Yorku dělá, jeden druhého zažil ve stěžejních uměleckých situacích, atd. A tak když jsem s Petrem Kotíkem navštívila vloni v lednu festival, který se konal k poctě Glassových 75. narozenin v impozantní zbrojírně Park Avenue Armory na východní straně Manhattanu, a bylo to právě den po provedení „Music in Twelve Parts“, padli si ti dva kolem krku.

Ještě ten týden následovala návštěva u Philipa doma. V kuchyni jeho domu v East Village v dolní části Manhattanu jsme po rozhovoru a diskusi, také o živé scéně soudobé hudby v Ostravě, doslova upekli návštěvu Glassova ansámblu The Philip Glass Ensemble na Ostravských dnech. Philip byl velmi potěšen, že se zajímáme  právě o „Music in Twelve Parts“, byl doslova nadšen možností, zapojit se do projektu, který zahrnoval staré přátele, nejen Petra Kotíka, ale třeba Christiana Wolffa.

Pokud vím, tak tu kuchyni a Philipův dům jste pak s Petrem Kotíkem navštívili ještě dvakrát.

V červenci s novou zkušeností z organizace operního festivalu NODO v Ostravě, o který se Philip Glass živě zajímal, v září pak během produkcí jeho opery „Einstein on the Beach“ (Einstein na pláži) v BAM (Brooklyn Academy of Music) za účelem rozhovoru pro Český rozhlas Vltava. Natáčeli jsme venku za jeho domem, v blízkém sousedství klubu Hells Angels. Do všudypřítomného hluku na Manhattanu dělali další strašný rachot. Philipa to vůbec nevyvedlo z míry, jen poznamenal, že holt motorkáři o sobě dají občas vědět. Ten den už jsme po dohodě s jeho skvělou manažerkou Lindou Brumbach znali i termín ostravského koncertu The Philip Glass Ensemble: 16. srpen 2013.

Měla jste možnost ho poznat blíže, jak na vás zapůsobil jako člověk?

Bylo to během druhé návštěvy Philipa Glasse: Philip nás šel vyprovodit k autu, které bylo zaparkované několik ulic dále na východ. Vyšel z domu téměř v papučích a domácím oblečení. Byla typická newyorská letní noc. Šli jsme zvolna ulicemi a povídali si o dětech (Philip má čtyři děti, dvě dospělé - syna a dceru - a dva chlapce ve věku 8 a 10 let), o New Yorku, o lidech, které společně známe. Šel s námi dlouho. Najednou jsem prožívala pocit silné pospolitosti a velkou radost z toho, jak někdo, kdo je Alexem Rossem v jeho stěžejní knize o soudobé hudbě označován za nejslavnějšího skladatele po Stravinském, dovede být zcela neformálním člověkem. Pocit, jako když se po dlouhé době potkáte s milým společníkem a blízkým přítelem, se kterým jste pořád ta stejná krevní skupina. Philip Glass je zcela normální, inteligentní a skromný člověk.

Reklama

Výběr článků

Načítám