Článek
Čtrnáctým rokem Slezské zemské dráhy vozí o letních víkendech po této 20 kilometrů dlouhé klikaté úzkokolejce se 102 oblouky turisty zvláštním vlakem taženým parní lokomotivou.
Z Třemešné do Osoblahy táhne výletní vagony bez oken, ale i uzavřené pro případ nepříznivého počasí. K nejoblíbenějším patří pivní vůz, kde se cestující mohou občerstvit. Cyklovagon je určen pro jízdní kola, součástí vlaku je rovněž speciální vagon s plošinou pro imobilní cestující.
„Letos jsme díky finančním prostředkům z krnovského mikroregionu soupravu nově ozvučili, takže během jízdy cestující seznámíme se zajímavostmi z okolních obcí, kterými vlak projíždí,“ uvedl David Chovančík, předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky.
„A také jim povíme o našich parních lokomotivách. Na úzkokolejce jezdí dvě. Ta první, s přezdívkou Rešica, má označení U46.002. Pochází z Rumunska, kde převážela dřevo vytěžené z tamějších lesů. Vrak Rešicy objevili v roce 2003 nadšenci z Krnovska, přivezli ji do Jeseníků a opravili. O rok později si to už bafala na Osoblažce. Jenže jak se zájmem o parní plak stoupal počet cestujících (loni se jich svezlo přes 5500), Rešica už nestačila s dechem. Proto Slezské zemské dráhy v Rakousku pořídily lokomotivu silnější s označením U57.001. Tento malý štokr dnes tahá většinu parních vlaků na Osoblažce. Od roku 2009 je považován za nejsilnější parní lokomotivu na rozchodu 760 milimetrů v zemích Visegradské čtyřky,“ dodal David Chovančík.
Strojvedoucí mají mladou posilu
Cestující se v průběhu jízdy mimo jiné dozví také jméno a příjmení strojvedoucího. Na Osoblažce se střídají čtyři. „Tři z nich jsou staří „bardi“, kteří ještě zažili parní provoz a i přes svůj pokročilý věk nám obětavě pomáhají,“ uvedl David Chovančík. „Podařilo se ale vychovat jednoho mladého strojvedoucího – Pavla Schreiera. Civilním povoláním je inženýr geodezie. V pátek zamkne svou profesi v opavské kanceláři a autem uhání na Osoblažsko, kde po celý víkend z kabiny strojvedoucího řídí parní vlak. Je to opravdový nadšenec.“
Osoblažka převeze najednou 160 cestujících. Největší zájem o jízdu mají rodiče s dětmi, které si užívají dýmící lokomotivu a v konečné stanici ji mohou navštívit, prohlédnout a třeba si i zapískat. Jízdenky se kupují až ve vlaku, ale lze si předem zarezervovat místenky na webu Slezských zemských drah. Pak máte zajištěno, že si ve vlaku sednete. Zájem o svezení je obrovský, ale zatím se vždy podařilo přepravit všechny cestující.
Parní vlaky na Osoblažce bafají a pískají o letních víkendech podle speciálního jízdního řadu. Na této trase však denně jezdí i klasický motorový vlak. Vozí lidi do zaměstnání, školy i za zábavou. Vagony táhne lokomotiva z roku 1958, před sedmi lety ale prošla omlazovací kúrou a dodnes slouží cestujícím.