Hlavní obsah
Foto: Kamil Kyzlink

Parní vlak, historické tramvaje a autobusy v ulicích. To je víkend dopravní nostalgie v Brně

Udiveni byli asi ti, kdož přišli v sobotu 9.6. na brněnské hlavní nádraží. Už v dopoledních hodinách zde zněla parní píšťala, pevným krokem chodili železničáři v historických uniformách a děti se strachem i zvědavostí vzhlížely k parní lokomotivě.

Foto: Kamil Kyzlink
Parní vlak, historické tramvaje a autobusy v ulicích. To je víkend dopravní nostalgie v Brně

Lidé však neměli halucinace. Zvláštní vlak byl vypraven jako každoročně v rámci festivalu Brno-město uprostřed Evropy (BMUE). Součástí tohoto festivalu je například i velká soutěž ohňostrojů Ignis Brunensis.

Letos padla volba na jízdu zvláštním vlakem z Brna do Adamova, města kdysi plného průmyslu. Na "svou trať" se tedy po delší době vrátila parní lokomotiva řady 433.001 zvaná "Skaličák," kterou tu lidé v dobách parní trakce mohli vídat.

Vlak vyjížděl ve dvouhodinových intervalech od 9:30 dopoledne až do 13:30 odpoledne, kdy svezl do Adamova a zpět poslední nadšence. Mezi Brnem a Adamovem nikde nezastavoval a jízda trvala asi 19 minut v obou směrech. Na obou konečných se devítivozová souprava složená z historických vozů 3. třídy vždy zdržela okolo třiceti minut. Toto bylo způsobeno nutností přepřáhnout lokomotivu. Do Adamova jela vždy kotlem vpřed, což je správně a je to atraktivní pro fotografy, zpět však už vpřed "uhlím", což už tak atraktivní není, ale Adamov nedisponuje točnou. A dále zdržení způsobovaly dopravní úkony, např. křižování a předjíždění pravidelných vlaků, neboť jde o frekventovanou koridorovou trať č.260.

I přes nepřízeň počasí se svezlo asi 660 lidí, což není zas tak špatné. Doufejme že byla spokojena i vlaková četa VSPHŽ (Volné sdružení přátel historie železnice).

Nejen na trati se ale lidé mohli setkat s parní mašinkou. Na 6. nástupišti brněnského nádraží si lidé mohli prohlédnout zrekonstruovanou průmyslovou parní lokomotivu s označením BS200. Tyto lokomotivy jsou v ČR pouze tři, z toho dvě provozní. V Brně stroj patří Klubu přátel kolejových vozidel (KPKV). Mašinka zelené barvy lákala hlavně děti, které vozila po jedné koleji pár desítek metrů tam a zpět, přičemž strojvedoucí měl i výklad pro zájemce. Na jedné z kolejí byl také vůz s výstavkou modelového kolejiště a prodejem pohlednic.

Historie i v ulicích Brna

I v ulicích města Brna však bylo možné vidět zajímavá vozidla. Zejména v okolí Masarykovy ulice, Nám.Svobody, nebo Benešovy ulice. Bylo možné se projet koněspřežnou tramvají z 19.století nebo tramvajemi jezdícími v Brně průběhem zhruba sta let. Z ulice Česká pak vyjížděly historické trolejbusy či autobusy. Většina tras těchto zvláštních spojů vedla do Brna-Husovic, kde v trolejbusové vozovně probíhal den otevřených dveří.

Počasí se holt neporučí a letos nebylo nijak vyvedené. Naštěstí odpoledne chvíli přestalo pršet, takže si to někteří i užili. Doufejme, že za rok bude příroda k této pěkné akci milosrdnější.

 

 

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků