Hlavní obsah

Orlickoústecká základní škola představila veřejnosti nové formy výuky

Novinky, Stanislava Dvořáková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Základní škola Bratří Čapků v Ústí nad Orlicí ve středu 21. ledna nejen umožnila veřejnosti nahlédnout do všech prostor školy, ale navíc představila nové formy výuky, a to prostřednictvím svých žáků, kteří se stali průvodci návštěvníků.

Foto: Stanislava Dvořáková

Uvítáním návštěvníků Dne otevřených dveří byla ukázka zapojení do společné práce na vytvoření betléma.

Článek

Prvním představením uvádějícím Den otevřených dveří ZŠ Bratří Čapků v Ústí nad Orlicí byla úprava venkovního prostranství s dosud stojícím betlémem. Však i ten patřil k reprezentaci školy, neboť dosvědčoval širokou spolupráci jeho tvůrců.

Na podzim škola pořádala tvoření žáků ze slámy s pomocí rodičů a pedagogů, ke kterému se následně připojili i pracovníci Tesařství z Ústí nad Orlicí a ing. Josef Novák - truhlářství v Dolní Dobrouči, kteří zhotovili dřevěnou kostru jesliček, a Pavel Procházka z Kate Servisu zajistil osvětlení. Tak vznikla nevšední vánoční výzdoba.

Řada těchto pomocníků a diváků včetně dalších pamětníků tabule s křídou, houbou a pravítkem, dřevěných lavic, v kterých se muselo sedět nepohodlně s rukama za zády, se přišla podívat, co všechno se děje za dveřmi školy.

Návštěvníci zde našli útulné místnosti vymalované pastelovými barvami, četné obrázky a výkresy, stolečky se židličkami, moderní technické vybavení. 

Každému byl přidělen průvodce z žáků školy vyšších ročníků. Jejich slušné vystupování doplněné pocitem odpovědnosti bylo další vzornou reprezentací školy a nejen to. Žáci 5. až 9. ročníku se v hojném počtu každý rok zúčastňují Tříkrálové sbírky s hřejivým pocitem radosti, že s jejich pomocí získané prostředky pomohou potřebným v blízkém okolí.

Tyto jejich vlastnosti jsou důkazem nejen vzdělávací činnosti školy, ale i výchovy. Základy lze hledat na dveřích tříd nižších ročníků, kde ve vyvěšených pravidlech chování ve třídě jsou i pravidla společenské etikety (chovej se k ostatním tak, jak bys chtěl, aby se oni chovali k tobě, chovej se bezpečně k sobě i ostatním, nepoužívej sprostá slova, neber druhým věci, udržuj pořádek po celé škole atd.).

Další vzorovou ukázkou žáků byl jejich přístup při předvádění odborných úkonů v jednotlivých učebnách. Porovnat úroveň výuky bylo možné z fyziky, biologie, zeměpisu, cizích jazyků, chemie s laboratoří, kde si pod dozorem žáka mohl každý zkusit balancování plechovky na hraně, vznik oxidu uhličitého, chromatografii na křídě, zhasnutí svíčky po spotřebování kyslíku a vytvoření záhadné hmoty.

Další zajímavé poznatky nabídli průvodci v multifunkční učebně s knihovnou, ve dvou počítačových učebnách a ve výtvarné dílně s osobním zapojením návštěvníka do tvorby. V sále hudební výchovy bylo možné si společně zazpívat při kytaře a zabubnovat na některý z bubnů. Vůně medových vaflí pak byla vizitkou pro prohlídku cvičné kuchyně.

Po ukončení programu za účelem získání zkušeností a představy moderních vzdělávacích procesů nastal čas na zábavu. Za modelem robota z vlastní výroby učitele fyziky se návštěvníci dostali do prostoru improvizovaného jeviště a divadelní inscenace žáků školy. V další části chodby se konala fyzikální show s mlžnými mraky a výbuchem na závěr.

To byl zároveň konec prohlídky a příjemného setkání s kolektivem školy a současnou úrovní školní výuky.

Reklama

Výběr článků

Načítám