Hlavní obsah

Nová technika pomůže ve Zlíně zrychlit odklízení sněhu

Novinky, Vlastimil Langer, PhDr.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na sněhovou nadílku, která možná časem dorazí i do Zlína, se v předstihu připravují Technické služby města. K jejímu zvládnutí jim budou pomáhat během zimy kamery, nová technika a meteorologický informační systém.

Foto: Magistrát města Zlína

Zimní údržba v centru Zlína.

Článek

„Technické služby Zlín se starají o 267 kilometrů komunikací a 167 kilometrů chodníků a cyklostezek. Pro práci městských silničářů je ale typická také údržba ploch. Jen rozloha parkovišť v centru Zlína činí 33 000 čtverečních metrů, dalších 16 tisíc představují točny autobusů. Použitelné musejí zůstat během zimy i přechody pro chodce a zastávky MHD,“ uvedl tiskový mluvčí zlínského magistrátu Tomáš Melzer.

„Ruční údržba samozřejmě není ani rychlá, ani ekonomická. Daleko efektivnější je mechanizace. Proto jsme nakoupili nové stroje, například chodníkový sypač a dálkově ovládaný stroj pro nejhůře přístupná místa jako jsou úzké chodníky a především zastávky MHD. Předpokládáme, že díky tomu dojde k rychlejšímu odstranění následků zimního počasí,“ vysvětlil ředitel TS Zlín Jakub Černoch.

Strojní park Technických služeb Zlín se před zimou rozšířil také o výkonný traktor Valtra, jenž bude nasazován hlavně v kopcovitých lokalitách, jako jsou paseky v okolí městských částí Jaroslavice či Kudlova.

Technickým službám i během této zimy budou pomáhat moderní technologie. Jde především o silniční meteorologický informační systém METIS, jehož součástí jsou tři meteostanice s kamerovým výstupem. Kromě toho mohou využít i tři kamery dopravního podniku, k dispozici jsou navíc veřejné online kamery.

„Zkušenost s využitím informací z kamerových systémů je velmi dobrá. Pro řízení zimní údržby z pohledu rychlé reakce na případné lokální změny jsou již prakticky nenahraditelné,“ řekl Jakub Černoch.

„I přes nákup nové techniky a intenzivnějšího zapojování moderních technologií ale stále platí, že vše nemůže být uklizeno hned. Komunikace a chodníky jsou tak pro účely zimní údržby rozděleny do čtyř kategorií podle priority. Nákup nové techniky je cesta, jak tyto časy zrychlovat, což je náš cíl,“ řekl zlínský radní Michal Čížek.

Nejdůležitější úseky komunikací podle radního musí být v pořádku do čtyř hodin, u chodníků tato lhůta činí 12 hodin. Naopak u těch ve čtvrté kategorii se následky sněžení odstraňují do 72 hodin. „Pro představu, do první, tedy prioritní kategorie, spadá 44 kilometrů komunikací a 16 kilometrů chodníků,“ dodal Michal Čížek.

Ovšem ne o všechny komunikace na území Zlína se prostřednictvím Technických služeb Zlín stará město. Například u silnic I. třídy je to starostí Ředitelství silnic ČR, u II. a III. tříd zimní údržbu objednává Zlínský kraj.

„V listopadu pracovníci městské společnosti navíc ještě rozvezli a doplnili posypové nádoby, kterých je po celém městě více než 700. Ve vybraných lokalitách je navíc připraveno k použití ještě přes čtyři stovky pytlů se směsí písku a soli,“ uzavřel tiskový mluvčí zlínského magistrátu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám