Hlavní obsah

Nebeský traktor v hlavní roli kunovické výstavy

Novinky, Lenka Durďáková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V pondělí 16. června v Leteckém muzeu v Kunovicích otevře své brány výstava nazvaná Nebeský traktor. Letoun Z-37 Čmelák.

Foto: Archiv Slováckého muzea v Uherském Hradišti

Nad vinicí

Článek

Zemědělský letoun Z-37 Čmelák patří od roku 1984 k exponátům leteckého muzea v Kunovicích. Poslední dva roky však prochází renovací, jeho historii vzniku a výroby můžou návštěvníci připomenout výstavou pod širým nebem.

Převážně se jedná o černobílé fotografie Letounu Z-37 Čmelák z archivu Vladimíra Janíka. Návštěvníci zde mohou vidět i snímky od fotografa Slováckého muzea Ladislava Chvalkovského.

Letecké muzeum Kunovice bylo založeno v roce 1970 členy Slováckého aeroklubu, Aloisem Hráčkem a Jiřím Markem. Zpočátku bylo budováno jako muzeum letounů vyrobených či kooperovaných v továrně v Kunovicích. Posléze se letecký park rozrostl také o stroje jiných výrobců a z armády.

Snahy o zachování leteckých veteránů však sahají do 60. let, kdy se zakladatelé muzea spolu s dalšími nadšenci pro letectví snažili uchovat výsadkové letouny UC–61 Fairchild a Si–204 D Siebel. Na rozkaz nadřízených orgánů ovšem obě letadla musela být zničena, přičemž v tehdejším Československu šlo o jedny z posledních exemplářů.

Vůbec prvním zcela kompletním letounem muzea, který sem byl získán z Aeroklubu Jaroměř, se stala akrobatická verze Delfína L–29. Po demontáži důležitých zařízení byl přemístěn na náměstí Míru v Uherském Hradišti. Zde se z něj stal téměř vrak, takže byl převezen do n. p. Let, doplněn o chybějící díly a v roce 1974 odevzdán muzeu.

Mezi dalšími exponáty byly letouny C–11 nebo LF–109 Pionýr. Zatím posledním přírůstkem je prototyp L–610, jenž se nedostal do výroby, vzniklo pouze sedm kusů a kunovické muzeum jej vystavuje jako jediné na světě. V současné době stojí na ploše muzea dvacet dva letadel a vrtulník Mi–4. Návštěvníci mohou obdivovat i další leteckou techniku, například vlečený terč KT–04 nebo přibližovací radar RP–3 G.

Muzeum bylo nejprve umístěno v areálu tehdejšího n. p. Let, a pro běžného návštěvníka bylo tudíž prakticky nedostupné. V roce 1985 se přestěhovalo na pozemek vedle velké stojánky na továrním letišti, ale problémem nového umístění byla odlehlost od hlavních komunikací.

V roce 1991 bylo letecké muzeum opět přemístěno, a to do bezprostřední blízkosti Slováckého aeroklubu, kde sídlí dodnes.

Výstavu je možné navštívit do 31. srpna.

Reklama

Výběr článků

Načítám