Článek
Sídlí v kasárnách bývalého raketového pluku, návštěvníkům nabízí dvě expozice – mohutný, převážně mobilní zbraňový park venku, součástí jsou i opevnění a jednotlivé palebné jednotky.
Vnitřní expozice je velmi přehledná, v měřítku 1:1 jsou figurálně zachyceny různé akce, od napadení čs. strážnice německými ordnery, zásahu armády proti povstalcům, odsun z pohraničí… - až po osvobození americkou armádou.
Rozsáhlá dioramata ukazují průběh bojových akcí. Součástí expozice jsou dokumenty, fotografie i film.
Na venkovní exponáty je zákaz vstupu, takže pokud si chcete vylézt na tank, máte smůlu. Ono to není kvůli ošlapání kvalitní oceli, spíš abyste si po případném uklouznutí nenamleli. Některé z exponátů, zvláště automobily osobní i nákladní, jsou ale unikátní, takže by mohlo dojít k jejich poničení.
K vidění je toho dost, od klasických tanků Československé lidové armády, přes transportéry, náklaďáky a raketové tahače. Určitě zaujme replika německého Tigeru, používá se zejména při ukázkových akcích, jakými jsou Bahna, z muzea do „bitev“ jezdí celá řada vozidel. Je jich tu přes 150.
Útěk s ještěrkou do Německa se nepovedl
Najdeme zde i vozidlo, které dodnes slouží v konfliktech. Je jím obrněný dvoukanón M 53/59 umístěný na podvozku Praga V3S zvaný Ještěrka. To byl oficiální kód při výrobě.
Dvoukanóny původně vyvíjené za války pro německé ponorky se předělané uplatnily v armádách lidově demokratických států. Samohybný protiletadlový kanón jsme internacionálně vyvezli i do Libye, řádily v Sýrii. Třicítky kanóny šířily hrůzu hlavně mezi civilisty v bosenských válkách. Nevýhodou byla špatná pohyblivost v terénu.
S ještěrkou chtěla v roce 1964 prorazit u Chebu do tehdy západního Německa skupina mladých lidí. Málem se jim to povedlo, ale nepočítali s betonovým zátarasem na hranici.
Létající divoký kůň
P-51 Mustang byl jednou z nejúspěšnějších amerických stíhaček. Sloužil většinou jako doprovod bombardérů, pomohl vybojovat vzdušnou převahu nad Evropou. Nasazen byl i v Tichomoří, létal v korejské válce, než přišly proudové stíhačky.
Uvidíte ho u vchodu do areálu. Zrovna jako mnoho aut, včetně „vejtřasek” v mnoha verzích, kanónů, osobních aut…
Areálem vede naučná stezka čs. stálého opevnění a obrany „Železné opony". Uvidíte objekty tzv. lehkého opevnění zakomponované do terénu tak, jak sloužily v letech 1936 -1938. Součástí vnitřní expozice je předválečnou výzbrojí vybavená replika lehkého objektu vz. 37B.
Republika se opevňovala i po roce 1948. Částečně byly využívány prvorepublikové bunkry, stavěly se i nové obranné prvky, používaly se i zakopané věže vyřazených středních tanků.
Muzeum také provozuje edukační činnost, v programu mají různé akce vztahující se k novodobým dějinám. Další částí jsou různé zážitkové programy, od jízd bojovým transportérem po střelby.