Hlavní obsah
Ostrava 24.8.2017 Moravskoslezský kraj motivuje dopravce. Ilustrační foto Foto: Josef Zajíc

Moravskoslezský kraj začal motivovat dopravce, chce, aby autobusy jezdilo víc lidí

Víc cestujících ve veřejných autobusech, kvalitnější, komfortnější dopravu a služby, to vše co nejlevněji. Takový je cíl vedení Moravskoslezského kraje. Proto v celém regionu postupně vyhlašuje tendry na autodopravce.

Ostrava 24.8.2017 Moravskoslezský kraj motivuje dopravce. Ilustrační foto Foto: Josef Zajíc
Moravskoslezský kraj začal motivovat dopravce, chce, aby autobusy jezdilo víc lidí

Jako první kraj v republice dopravce začal motivovat, aby měli zájem na vyšším počtu lidí, které přepraví.

„Chceme, aby nízkopodlažními ekologickými autobusy, v níž je samozřejmostí klimatizace, wifi, možnost platit kartou a chytrými mobily, jezdilo více cestujících. Také aby dopravci modernizovali vozový park za evropské dotace, a šetřili tak krajské peníze. Proto jsme se rozhodli motivovat dopravce, aby měli zájem vylepšovat zejména doplňkové služby a cenovou nabídku, na kterých zájem pasažérů hlavně stojí,” míní náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Upřesnil, že dopravci, kteří na pořízení nových autobusů požádají o dotaci z evropských fondů, získají od Moravskoslezského kraje odměnu. „Vrátíme jim deset procent z celkové získané investiční dotace. Další odměnu - 300 tisíc korun ročně - mohou dostat, pokud se jim podaří zvýšit absolutní počet cestujících o pět procent oproti předcházejícímu kalendářnímu roku,” vysvětlil Jakub Unucka.

Dodal, že tyto podmínky jsou již zahrnuty v tendru na dopravce, který bude následujících deset let zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu na Frýdlantsku. Zahájení této veřejné soutěže schválila 8. srpna Rada Moravskoslezského kraje.  „Hlavním hodnotícím kritériem výběrového řízení na Frýdlantsku bude ekonomická výhodnost nabídky a technické podmínky,” uvedl dále Jakub Unucka.

Podle jeho slov největší váhu - 90 procent - bude mít nabídková cena, z 10 procent výsledek ovlivní technická kritéria. V nich bude mít větší šanci na úspěch uchazeč, který do budoucna počítá s větším podílem nízkopodlažních autobusů a vozidel na CNG ve svém vozovém parku. Povinností nového dopravce bude zavést do vozidel klimatizaci, wifi a zajistit, aby bylo možné v autobusech platit jízdné platební kartou a chytrými telefony.

Předpokládá se, že obálky s nabídkami se budou otevírat 19. října. S vybraným dopravcem pak bude uzavřena smlouva na 10 let. Podepsána bude s největší pravděpodobností koncem letošního roku. Plnit zakázku bude vybraný dopravce od prosince 2018.

Jde o páté zadávací řízení na zajištění dopravní obslužnosti realizované v Moravskoslezském kraji. První bylo úspěšně ukončeno v červenci 2014 podpisem smlouvy s akciovou společností ČSAD Vsetín. Druhou veřejnou soutěž pro oblast Českotěšínska vyhrála v roce 2015 společnost ČSAD Havířov. Před dokončením je tendr pro Karvinsko a Orlovsko. O tom, kdo bude následujících deset let na Karvinsku a Orlovsku vozit lidi do práce, bude krajská rada rozhodovat pravděpodobně 29. srpna.

Základní fakta o veřejné autobusové dopravě v Moravskoslezském kraji v roce 2016: 10 smluvních dopravců, 16 oblastí (2 + 2 vysoutěžené), 345 linek příměstské dopravy, 770 autobusů, 1000 řidičů, 18 000 spojů denně, 30,1 miliónu ujetých km ročně, 424 miliónů tržby za jízdné, 598 miliónů osob za rok, 598 miliónů Kč kompenzace dopravcům, 1,022 miliardy Kč celkové náklady.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků