Hlavní obsah

Ministryně školství navštívila Střední školu železniční, technickou a služeb v Šumperku

Novinky, Vladimíra Krejčí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministryně školství Kateřina Valachová navštívila města severní Moravy - svůj program ukončila v Šumperku ve Střední škole železniční, technické a služeb, kam přijela na pozvání ředitelky školy Ireny Jonové.

Foto: Vladimíra Krejčí

Ministryně školství Kateřina Valachová a Irena Jonová, ředitelka Střední školy železniční, technické a služeb v Šumperku.

Článek

„Kateřina Valachová je ministryní rok a čtyři měsíce a za krátké období se jí podařilo rozpohybovat školství, českou společnost tak, jako žádnému předchozímu ministrovi tohoto resortu. Změny, ke kterým dochází v našem konzervativním prostředí, jsou pro někoho více, pro někoho méně přijatelné. Všichni však víme, že přijít musely. Vzdělávání si nesmí dovolit být v závěsu za rozvojem vědy, průmyslu. Beseda se zaměstnanci školy plánovaná na jednu hodinu se protáhla i pro to, že původní téma – sociální situace středoškoláků na Šumpersku – nemá jednoduché řešení,” uvedla Irena Jonová, ředitelka Střední školy železniční, technické a služeb v Šumperku.

Ze školy každoročně odcházejí kvůli špatným sociálním podmínkám a nedostatku finančních prostředků desítky mladých lidí, kteří se musí postavit na vlastní nohy, zařadit se mezi nekvalifikovanou pracovní sílu.

„Na budoucnost tito mladí nemyslí. Žijí dneškem. Teď se musí postarat o sebe, často i o svou matku a mladší sourozence. Dotazy vztahující se k sociální inkluzi se přelévaly s otázkami realizace vyhlášky č. 27/2016, Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, pracovnice studijního oddělení školy potřebovala objasnit aplikaci některých částí nové vyhlášky o vedení dokumentace,” vysvětlila Jonová.

Odpovědi na otázky získali i učitelé odborného výcviku, mluvilo se o vytváření fondů zaměstnavatelů na podporu odborného vzdělávání, o účasti odborníků z praxe ve výuce, o spolupráci firem na rekonstrukci školních vzdělávacích programů.

„Učitel-mistr přiznal, že mnozí jeho kolegové jsou „lanařeni“ do průmyslových podniků, které jsou schopny jejich mzdy skokově navýšit. Prostor, který v naší škole učitelé-odborníci dostávají, změny, kterými škola především v praktickém vyučování prochází, viditelné výsledky těchto inovací, které se projevují ve výstupech žáků ve škole i v práci u zaměstnavatele, však učitelům říkají, že jejich činnost má smysl, má budoucnost. Kolegové chtěli nastínit i dlouho očekávaný kariérní řád, byly formulovány i dotazy, které se týkaly právního postavení učitele, jeho pravomocí, zakotvení jeho pozice jako úřední osoby. Paní ministryně odpovídala na dotazy ekonoma školy, společně rozebírali pravidla financování regionálního školství,” uvedla ředitelka.

Beseda byla podle ní díky bezprostřednosti a vysoké kultivovanosti političky nesmírně živá.

„Paní ministryně se převedla jako inteligentní diskutér, jenž se nebojí vyzvat odbornou veřejnost k účasti na řešení problematiky vzdělávání. Jak sama uvedla, svou neutuchající energii a optimismus čerpá právě z kontaktů s pedagogy i nepedagogy ve školách, z rozhovorů s rodiči i dětmi. Díky jejich podpoře se jí daří nejen rozpohybovat ony stojaté vody, ale vést naše školství tak, aby bylo rovnocenným partnerem všech odvětví naší společnosti, aby školy vychovávaly mladé lidi v dobře uplatnitelných profesích,” dodala Jonová.

Reklama

Výběr článků

Načítám