Hlavní obsah
Barbara Maria Willi a její cembalo na zámku v Kvasinách. Foto: Honza Ježdík

Mimořádnou záležitostí nazvala majitelka zámku v Kvasinách koncert v rámci festivalu F. L. Věka

Lovecký sál zámku v Kvasinách se stal poprvé dějištěm jednoho z koncertů festivalu F. L. Věka. V neděli 17. září tu zněly Goldbergovy variace od Johanna Sebastiana Bacha v podání vynikající cembalistky Barbary Marie Willi.

Barbara Maria Willi a její cembalo na zámku v Kvasinách. Foto: Honza Ježdík
Mimořádnou záležitostí nazvala majitelka zámku v Kvasinách koncert v rámci festivalu F. L. Věka

„Je to už hodně let, co hudba poprvé navštívila náš zámek, ale zdá se, že dnes to bude úplně mimořádná záležitost i díky nádhernému nástroji, který se k nám dostal v rámci festivalu F. L. Věka,” přivítala posluchače majitelka zámku Soňa Janečková Klímová a spolu s Pavlem Svobodou, dramaturgem této hudební přehlídky, vzápětí pozvali "na scénu" Barbaru Marii Willi.

Cembalistka představila pozoruhodný nástroj, postavený z třešňového dřeva, s použitím ebenu a kosti na klávesy, který zajímavě ladil s historickými prostorami: „Toto koncertní cembalo je svým způsobem unikátem - jedná se o jediný nástroj od francouzského výrobce, jímž je význačný stavitel Marc Champollion, v České republice,” řekla.

Poté se také návštěvníci festivalového koncertu dozvěděli, že takové cembalo je ideálním nástrojem pro zvolený repertoár, tedy Goldbergovy variace od Johanna Sebastiana Bacha. Autor totiž u skladby výslovně uvedl, že si pro ni žádá dvoumanuálové cembalo.

Ještě než zazněly první tóny, věděli posluchači i to, že Goldbergovy variace jsou považovány za Mount Everest cembalové literatury. Skladba vznikla v době, kdy už Bach měl leccos odžito, a tuto, pro něj důležitou, skladbu vydal na vlastní náklady - přitom jeden tisk stál tehdy tolik, co dnes luxusní auto.

A proč Bachovi tolik záleželo právě na této skladbě? Má hned několik zajímavostí - je velice moderní tím, jakým způsobem je složená. Barbara Maria Willi nazvala Bacha "IT osmnáctého století", neboť prý skladbu psal podle matematických principů. To, že na zvolené téma napsal třicet variací, není náhoda - věděl, že číslo 3 je symbol dokonalosti a číslo 10 symbol plnosti, takže součin obou symbolů je vlastně to nejdokonalejší, co lze vymyslet.         

O tom všem se pak návštěvníci přesvědčili během koncertu. Hudba skladatelského génia ve špičkovém provedení na unikátní nástroj sklidila jejich velký potlesk a uznání. A že se jednalo o vskutku mimořádnou záležitost, jak řekla v úvodu majitelka zámku, nebylo pochyb.

Nyní má festival F. L. Věka před sebou dokonce víkend plný krásné hudby. V sobotu 23. září se představí v kostele sv. Prokopa v Přepychách houslista Josef Špaček a pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane. V neděli 24. září se uskuteční slavnostní koncert v kostele sv. Václava v Dobrušce. Příznivci festivalu se mohou těšit na vítězku mezinárodní houslové soutěže Pražské jaro Olgu Šroubkovou, německého trumpetistu Olivera Lakotu a korejského varhaníka Jihoon Songa. Oba koncerty začínají v 17 hodin.      

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků