Hlavní obsah
Ukázka obrněného vagonu Legiovlaku s kulomety (550 ran za minutu), který byl postrachem nepřátel. Foto: Lukáš Prokeš

Legiovlak vrací návštěvníky do historie staré 100 let

Legiovlak alias "Legionářské muzeum na kolejích", které je živou připomínkou legionářských tradic, křižuje od května 2015 po celé České republice. Od 2.května až do neděle 7.května ho lze zhlédnout v odstavné části hlavního nádraží v Ústí nad Orlicí.

Ukázka obrněného vagonu Legiovlaku s kulomety (550 ran za minutu), který byl postrachem nepřátel. Foto: Lukáš Prokeš
Legiovlak vrací návštěvníky do historie staré 100 let

V rámci projektu Legio100 k příležitosti 100.výročí začátku 1.světové války a s tím souvisejícího založení československých legií Československá obec legionářská vytvořila repliku kompletní vlakové sestavy pro přepravu vojáků při jejich cestě po Transsibiřské magistrále v letech 1918-1920.

Cílem je připomenout veřejnosti a zejména mládeži, že dnešní svoboda byla vykoupena mnoha obětmi a předznamenalo ji mnoho bojů, na jejichž počátku stáli českoslovenští legionáři. V první světové válce bojovalo za samostatný československý stát na straně Francie, Itálie a Ruska více než 140 tisíc Čechů a Slováků.

Z tohoto důvodu bylo zrekonstruováno 13 vagonů, v kterých se nachází informace o boji a životě legionářů z ruské fronty 1.světové války. Jedná se o základní sestavu typů vozů nezbytných pro zajištění přežití legionářů na Sibiři a jejich nelehkou anabázi při návratu z Ruska zpět do vlasti.

Toto legionářské muzeum na kolejích, s názvem Legiovlak, je díky podpoře Ministerstva obrany ČR, Ministerstva dopravy ČR, Českých drah, SDŽC, ČD Cargo a dalších sponzorů od května 2015 na pouti do řadě měst celé České republiky zpřístupněno zdarma.

V současné době do neděle 7.května se nachází v odstavné části hlavního nádraží v Ústí nad Orlicí s možností prohlídky ve všední dny od 8 do 18 hodin, v sobotu a neděli od 10 do 18 hodin. Začátek prohlídky s výkladem je uskutečňován ve 14, 15, 16 a 17 hodin.

Každý z 13 vozů obsahuje věrnou rekonstrukci vybavení, jež doprovázelo československé vojáky při jejich cestě po Transsibiřské magistrále. V každém vagonu jsou nainstalovány trojrozměrné předměty, původní exponáty a panely s množstvím fotografií ze života a bojů těchto statečných Čechoslováků. Živou součástí jsou muži v dobových uniformách, kteří zajišťují doprovod s odborným výkladem.

V letech 2011-2015 zakoupila ČsOL vyřazené historické vagony, které na vlastní náklady zrekonstruovala. Tak lze vstoupit do improvizovaného obrněného vagonu spojeného s plošinovým vagonem s obrněným automobilem.

Ve výkladu se návštěvník dovídá, že vagon vzhledem k bednění a betonu byl dobře chráněnou pevností, po každé straně z 5-7 kulomety, který tak byl příčinou rychlého ústupu nepřítele. Další zajímavé informace vypovídají o problémech při výrobě, o obrněné lokomotivě, která se musela často nahoru tahat pomocí provazů i o obraně nepřítele "šílenou lokomotivou" bez řízení.

Navazující vagon polní pošty je odkazem na evidenci 3.979 padlých, zemřelých, nezvěstných  a popravených ruských legionářů v letech 1914-1920.

Z dalších vagonů to je kovářský, krejčovský s ukázkou originálních součástí výstroje a výzbroje, zdravotní, štábní, velitelský salon, filmový, ubytovací a těpluška.

Na panelech v jednotlivých vagonech jsou uvedeny informace o čs. legiích ve Francii, Itálii, srbské armádě, životopisy T.G.Masaryka, E.Beneše,  hřbitovy čs. legionářů v Irkutsku, na Urale a dalších místech.

Poslední vagon s plukovní prodejnou je doplněn současnou nabídkou zakoupení pamětních předmětů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků