Článek
V rámci projektu Legio100 k příležitosti 100.výročí začátku 1.světové války a s tím souvisejícího založení československých legií Československá obec legionářská vytvořila repliku kompletní vlakové sestavy pro přepravu vojáků při jejich cestě po Transsibiřské magistrále v letech 1918-1920.
Cílem je připomenout veřejnosti a zejména mládeži, že dnešní svoboda byla vykoupena mnoha obětmi a předznamenalo ji mnoho bojů, na jejichž počátku stáli českoslovenští legionáři. V první světové válce bojovalo za samostatný československý stát na straně Francie, Itálie a Ruska více než 140 tisíc Čechů a Slováků.
Z tohoto důvodu bylo zrekonstruováno 13 vagonů, v kterých se nachází informace o boji a životě legionářů z ruské fronty 1.světové války. Jedná se o základní sestavu typů vozů nezbytných pro zajištění přežití legionářů na Sibiři a jejich nelehkou anabázi při návratu z Ruska zpět do vlasti.
Toto legionářské muzeum na kolejích, s názvem Legiovlak, je díky podpoře Ministerstva obrany ČR, Ministerstva dopravy ČR, Českých drah, SDŽC, ČD Cargo a dalších sponzorů od května 2015 na pouti do řadě měst celé České republiky zpřístupněno zdarma.
V současné době do neděle 7.května se nachází v odstavné části hlavního nádraží v Ústí nad Orlicí s možností prohlídky ve všední dny od 8 do 18 hodin, v sobotu a neděli od 10 do 18 hodin. Začátek prohlídky s výkladem je uskutečňován ve 14, 15, 16 a 17 hodin.
Každý z 13 vozů obsahuje věrnou rekonstrukci vybavení, jež doprovázelo československé vojáky při jejich cestě po Transsibiřské magistrále. V každém vagonu jsou nainstalovány trojrozměrné předměty, původní exponáty a panely s množstvím fotografií ze života a bojů těchto statečných Čechoslováků. Živou součástí jsou muži v dobových uniformách, kteří zajišťují doprovod s odborným výkladem.
V letech 2011-2015 zakoupila ČsOL vyřazené historické vagony, které na vlastní náklady zrekonstruovala. Tak lze vstoupit do improvizovaného obrněného vagonu spojeného s plošinovým vagonem s obrněným automobilem.
Ve výkladu se návštěvník dovídá, že vagon vzhledem k bednění a betonu byl dobře chráněnou pevností, po každé straně z 5-7 kulomety, který tak byl příčinou rychlého ústupu nepřítele. Další zajímavé informace vypovídají o problémech při výrobě, o obrněné lokomotivě, která se musela často nahoru tahat pomocí provazů i o obraně nepřítele "šílenou lokomotivou" bez řízení.
Navazující vagon polní pošty je odkazem na evidenci 3.979 padlých, zemřelých, nezvěstných a popravených ruských legionářů v letech 1914-1920.
Z dalších vagonů to je kovářský, krejčovský s ukázkou originálních součástí výstroje a výzbroje, zdravotní, štábní, velitelský salon, filmový, ubytovací a těpluška.
Na panelech v jednotlivých vagonech jsou uvedeny informace o čs. legiích ve Francii, Itálii, srbské armádě, životopisy T.G.Masaryka, E.Beneše, hřbitovy čs. legionářů v Irkutsku, na Urale a dalších místech.
Poslední vagon s plukovní prodejnou je doplněn současnou nabídkou zakoupení pamětních předmětů.