Hlavní obsah
Netradiční reklamní poutač před obchodem Krajanka. Foto: Libuše Miarková

Kroměřížská Krajanka pomáhá nezaměstnaným

Letos v březnu oslavila kroměřížská Krajanka první výročí od svého založení. Farmářská prodejna v ulici Generála Svobody dává šanci dlouhodobě nezaměstnaným lidem. V prodejně se dosud vystřídalo sedm žen. Mezi nimi i mladá cukrářka z nedaleké vesnice, která po vyučení pět let marně hledala práci.

Netradiční reklamní poutač před obchodem Krajanka. Foto: Libuše Miarková
Kroměřížská Krajanka pomáhá nezaměstnaným

Květinové jízdní kolo s reklamní cedulí před sympatickým obchůdkem upozorňuje kolemjdoucí zákazníky, že Krajanka je sociální podnik. Mnozí zákazníci se žen za pultem ptají, co to znamená. Dokonce se někteří dotazovali, zda se zde vyplácejí i sociální dávky. Bronislava Šafaříková lidem vysvětluje, na jakém principu její firma funguje.

Především ji mohla založit díky projektu Evropské unie, konkrétně operačnímu programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Tato finanční podpora Krajance umožňuje lidem návrat do pracovního života. Cílovou skupinou jsou zejména obyvatelé okolních malých vesnic: rodiče po rodičovské dovolené, dlouhodobě nezaměstnaní nad 50 let a také absolventi středních škol a učilišť.

Kdo tvoří klientelu první farmářské prodejny v Kroměříži? Podle Bronislavy Šafaříkové jsou to zejména mladí lidé, rodiny s malými dětmi i další zákazníci, kteří dbají na zdravou a kvalitní výživu a upřednostňují regionální potraviny. Ty na regálech převažují.

Tradičně mezi ně patří mléčné produkty z rodinné farmy Zdeňka v Hustopečích nad Bečvou, ovčí sýry od manželů Hrdličkových, Báťkovy bylinné sirupy z Olomouce, pečivo od místních pekařů, brambory a kysané zelí z Chropyně, mošt z Hostětína a produkty dalších farem z okolí, Jeseníků a Beskyd. 

Bronislava Šafaříková se snaží preferovat výrobky oceněné v různých regionálních soutěžích zaměřených na kvalitu. A protože upřednostňuje ekologický obal, zboží zákazníkům prodává v papírových taškách.

Projekt Evropské unie je pro Krajanku stanoven na dva roky. Co s ní bude dál? Udrží se v nelehké konkurenci na místním trhu? „Už nyní na pravidelných poradách řešíme budoucnost Krajanky,“ uvedla Bronislava Šafaříková.

„Rozjíždíme elektronický obchod, v němž nabízíme 380 produktů, rozšiřujeme sortiment v lahůdkovém oddělení s bagetami, obloženými chlebíčky a kávou. Navázali jsme spolupráci s několika místními firmami, pro které zajišťujeme cateringové služby,“ uvedla majitelka Krajanky, které velmi záleží na perspektivě sociálního podniku.

Však také zodpovědně naplňuje jeden z jeho hlavních pilířů a minimálně 51 procent zisku vrací do rozvoje firmy. „Díky finanční pomoci Evropské unie rozvíjíme podnikatelské aktivity, které kromě tvorby zisku mají i své nezanedbatelné sociální cíle a společenské hodnoty,“ uvedla Bronislava Šafaříková.

Seminář o sociálním podnikání

O své poznatky ze sociálního podnikání se Krajanka chce podělit i s dalšími občany v regionu. 

Společně s představiteli kroměřížského 1. Selského pivovárku, který se také zrodil na bázi ekonomického sociálního podnikání, pořádá v sobotu 12. dubna od 13 hodin v kroměřížské knihovně seminář. Zájemci se na něj mohou přihlásit prostřednictvím webu www.krajankasp.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků