Hlavní obsah
Foto: Národní muzeum Praha

Kočár bez koní, který vozil Ferdinanda d´Este, je k vidění v Praze

Na výstavě Monarchie v Nové budově Národního muzea v Praze najdete i osobní parní automobil, který patříval Františku Ferdinandovi d´Este. Vůz od firmy Locomobile Company of America pocházející z roku 1902 je plně funkční a byl zapůjčen z Muzea starých strojů a technologií.

Foto: Národní muzeum Praha
Kočár bez koní, který vozil Ferdinanda d´Este, je k vidění v Praze

Osobní parní automobily s karoserií Touring „B“ objednala  c. k. dvorní kancelář v roce 1902 hned tři. Každý z nich stál 2400 dolarů, čtyřikrát víc, než normální sériové vozy. Jeden z nich byl určen pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Ten si ho ale mohl teoreticky užít jen 12 let, než byl na něj a jeho choť Žofii Chotkovou spáchán 28. června 1914 v Sarajevu atentát.

"I když se u nás vyráběly parní automobily značky Laurin a Klement, dvorská kancelář si speciálně upravený vůz objednala v Americe. Byl tím pádem mnohem dražší než sériově vyráběné vozy,“ objasnil ředitel historického oddělení muzea Pavel Douška.

Luxusní lokomobil, vystavený v Praze, je skutečným unikátem. Pochází ze soukromého muzea Martina Holoty, který se o tom, že parní skvost je stále v Čechách, dozvěděl před 14 lety. Lokomobil byl podle dostupných informací naposledy v provozu v roce 1918, od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli. Před sedmi lety ho poprvé spatřil na vlastní oči.

"Sběratelé říkali, že existuje, ale je v příšerném stavu," vzpomíná s tím, že skutečnost byla ještě horší. Lokomobil, který pohání parní kotel v kombinaci s benzinem, byl předělán na plynový pohon, přetřen na světle modro a karoserii měl dodělávanou překližkou. Holotovi se nakonec na základě korespondence s majiteli vozů od firmy Locomobile podařilo získat představu, jak by mělo auto vlastně vypadat.

Po letech práce se zrestaurovaný vůz mohl zúčastnit automobilového závodu Londýn – Brighton, který dokončil. Při celodenním závodě ujel 97 kilometrů se spotřebou 67 litrů benzinu a přes 300 litrů vody.

V rámci výstavy Monarchie bude parní kůň s pohnutou historií k vidění minimálně do konce letošního roku.

Historie parních vozů

První pokusy s parními automobily prováděl už na sklonku 18. století francouzský vynálezce Nicolas Cugnot. V českých zemích prováděl úspěšné pokusy v Praze konstruktér Josef Božek v letech 1815 -1817. Největšího úspěchu se dočkaly parní vozy pro osobní dopravu mezi koncem 19. a prvními dvěma desetiletími 20. století. Poté začaly být vytlačovány automobily se spalovacími motory.

Americká Locomobile Company byla založena v roce 1899. Její jméno vzniklo spojením slov "locomotive" a "automobile". Do roku 1903 se soustředila na výrobu malých parních automobilů.

Mezi léty 1899 a 1902 firma vyrobila okolo 4 tisíc parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1400 dolarů. Zájem o ně byl zejména mezi příslušníky americké střední třídy. Byly velmi oblíbené, coby relativně levné a tudíž dostupné dopravní prostředky. Jejich karosérie byla obvykle otevřená, s jednou řadou sedadel pro dva pasažéry.

Od roku 1904 firma přesedlala na výrobu luxusních automobilů poháněných spalovacím motorem.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků