Hlavní obsah

Je kladrubský klášter šifrou symbolika stavitelství Santiniho?

Novinky, Vratislav Konečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Monumentální i drobné stavby, klášterní kostely, kapličky, konventy, pod vším je podepsán symbolik a jeden z největších barokních stavitelů Jan Blažej Santini Aichel (1677-1723). Do staveb pečlivě a důrazně vsunul numerologii, křesťanské i židovské symboly.

Foto: Vratislav Konečný

Kladrubská bazilika Panny Marie

Článek

Jedna z nejkrásnějších, do krajiny geniálně zakomponovaných staveb, je poutní kostel  Zvěstování Panny Marie v Mariánské Týnici. Nejen že se polorozpadlou památku podařilo zachránit, ještě ožila vynikající expozicí Západočeského muzea v Plzni, v loňském roce byla obohacena o kapli, kterou Santini navrhoval. Využívají ho k různým kulturním akcím, takže se nejedná o mrtvou památku.

Hůř je na tom klášter v Plasích, tady se napáchalo v předchozích desetiletích neodbornými zásahy a nepéčí tolik škody, a nejsou peníze na údržbu, natož na rekonstrukci, že budeme rádi, když tu času přestane na chvíli hlodat.

V Santiniho objektech má vše dokonalý řád, dokonce se říká, že ve stavbách jsou ukryty šifry, jaké známe z knih Dana Browna, hlavně Šifry mistra Leonarda

Byl Santini českým Leonardem?

Částečně určitě. V jeho mistrovských dílech, jakými jsou zmíněné Plasy, Týnice, nebo kostel na Zelené hoře u Ždáru nad Sázavou, klášterní kostel v Kladrubech u Stříbra, zámek Karlova koruna, desítky stovky dalších staveb, jsou důmyslně zakomponovány prvky židovské i křesťanské nauky.

Chromý, napůl ochrnutý stavitel se věnoval numerologii, geometrii, matematice. Hodně výrazný je mariánský kult, přitom osmicípá hvězda, kterou používal a jež se stala mariánským symbolem, byla znamením mezopotamské bohyně plodnosti a lásky Ištar. Do svých děl zakomponoval číselné kombinace všech známých nauk, nic nebylo postaveno náhodně, vše má hluboký řád.  

V kladrubském kostele benediktinského kláštera hvězdu použil, citliví jedinci zde mají pocit silného pozitivního proudu energie, pociťují brnění končetin, ztuhlost. A nejen zde. Vytvářel Santini záměrně nabíjecí energetická centra?

Barokní výběrové řízení

Zajímavé je, že opat Maurus Finzguth, který se rozhodl po třicetileté válce a předtím husity vydrancovaný klášter obnovit, vypsal na přestavbu výběrové řízení. Ve hře byla v roce 1711 dvě jména, tehdy nejproslulejších stavitelů. Kryštof Dienzenhofer a Blažej Santini Aichel.

Chromý stavitel vyhrál a pustil se do monumentálního díla, na románské prvky nasadil gotizující, nad křížení lodi posadil mohutnou kupoli, která nemá obdoby. Klášteru dodává zdálky neuvěřitelný rozměr, který ale není tolik patrný v samotném objektu, tady zaujme téměř stometrová hlavní loď. K. I. Dienzenhofer projektoval konvent.

Kladrubský klášter je podle mne daleko významnější stavbou než UNESCO chráněný kostel Jana Nepomuského na Zelené hoře. Genius loci a Santiniho sídlí v Kladrubech, začarován jeho mystikou. Osudy od zrušení kláštera Josefem II. byly dost tristní, ani minulý režim mu nepřidal. Sídlil tu lazaret, invalidovna, v části pivovar, po válce státní statek.

V současnosti je část kláštera rekonstruována, další čeká, využití má být multifunkční.    

Reklama

Výběr článků

Načítám