Hlavní obsah

Dříve utajené tragické frýdlantské železniční neštěstí ožilo téměř po šedesáti letech

Novinky, Jana Vančatová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Pustošící povodně nejsou fenomén jen posledních let. V létě roku 1958 vydatné srážky sužovaly celou Evropu i Československo. Způsobily rozsáhlé záplavy spojené s mnoha lidskými tragédiemi. Ta největší se odehrála na železniční trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách. Vzpomínka na ni znovu ožívá.

Foto: Jana Vančatová

Smutná hvězda frýdlanstské tragédie z roku 1958 - utopená Všudybylka (reprofoto z tabule naučné stezky).

Článek

Vzpomínky na tento smutný okamžik, který se odehrál před šedesáti lety, se postupně vytrácely společně s jejich pamětníky i aktuálnějšími neštěstími. A jediný němý svědek - na skále se tyčící frýdlantský zámek – svá tajemství nevydal.

Až vloni s nově budovanou naučnou stezkou v areálu tzv. Podzámčí vznikl nový asi kilometrový okruh s informačními tabulemi v prostoru přírodní rezervace Křížový vrch představující místní faunu a flóru, s lavičkami a vyhlídkami na hrad a zámek. A právě jedna ze zastávek stezky je věnována železničnímu neštěstí roku 1958.

4. července tohoto roku chybělo jen pár minut, aby vlak směřující z Liberce do své cílové stanice ve Frýdlantu dorazil bez úhony. Vlakvedoucí byl sice na špatný stav trati upozorněn, přesto vyjel. Přímo pod frýdlantským zámkem se parní lokomotiva z asi čtyř metrového náspu lijáky podemleté trati zřítila do rozvodněného koryta řeky Smědé. Udělala salto a zůstala stát uprostřed řeky; naštěstí ostatní vagóny s cestujícími s sebou nestrhla.

Nicméně bilance nehody byla tragická, v lokomotivě samotné zahynuly tři osoby, pravděpodobně zejména v důsledku popálenin z valící se vařící vody, která unikla z prasklého kotle po prudkém ochlazení po pádu do řeky, následně byli nalezeni utonulí; další člověk zahynul při pozdějším vyprošťování lokomotivy.

Jako by tato skutečnost sama o sobě již nebyla dost zničující, smutný je i příběh obětí. Pro strojvůdce to údajně byla jeho poslední služba, a protože již začaly prázdniny, zcela výjimečně povolil topiči vzít s sebou i jeho syna, kterému jízda měla být odměnou za vysvědčení.

Osud tomu chtěl jinak, otec i synem a také strojvedoucí zaplatili za podcenění bezpečnosti svými životy. Utopená parní lokomotiva „Všudybylka“ tedy dostála svému označení a do historie se zapsala jako smutná hvězda. Po další tři měsíce byla vděčným objektem pro místní fotografy.

V tehdejších novinách však o této tragédii nepadlo ani slovo. Bulvár ještě nebyl a tehdejší straničtí reportéři řešili setkání politiků či činy hrdinských dělníků bránících svými těly vodě před zastavením výroby v místních podnicích. Lokomotiva byla postupně rozebrána a sešrotována.    

A tak až zavítáte do Frýdlantu na zámek, sejděte i do Podzámčí a ke Křížovému vrchu; připomeňte si i tuto málem zapomenutou část historie, která, zejména díky poskytnutým historickým fotografiím místních obyvatel, znovu ožila.

Na naučnou stezku letos naváží i obnovená zastavení křížové cesty na Křížovém vrchu; místní již bohatá turistická nabídka se tak opět rozšíří, ale zároveň vzniklo i další nové místo pro odpočinek a relaxaci. 

Reklama

Výběr článků

Načítám