Hlavní obsah
Výstražná světla Foto: Jiří Fröhlich, Prima FTV

Drážní inspekce žádá u všech nových přejezdů závory

Nové železniční přejezdy už mají být vždy jen se závorami. Vyžaduje to podle televize Prima FTV nově Drážní inspekce. Totéž platí i pro zrekonstruované přejezdy. Opatření by mělo zabránit smrtelným nehodám. Jenže s tím má problém Správa železniční dopravní cesty. Prý na to nemá peníze.

Výstražná světla Foto: Jiří Fröhlich, Prima FTV
Drážní inspekce žádá u všech nových přejezdů závory

5. března 2012 před 8. hodinou ranní se vlak z Hodonína do Zaječí srazil s nákladním autem. Záchranáři po nehodě ošetřili šest zraněných cestujících včetně strojvedoucího. Výstražná světla byla přitom aktivní.

"Při této nehodě se samozřejmě zjistilo, že zabezpečovací zařízení bylo v činnosti. Nicméně prokázalo se, že řidič při ranním slunci nemusel ta blikající světla vidět," tvrdí generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

Nejen na základě této nehody přichází drážní inspekce s požadavkem, aby každý přejezd, nový i zrekonstruovaný kdekoli v naší zemi, už vždy měl závory. "To bezpečnostní doporučení je závazné," dodává Šigut.

Jenže to se nelíbí Správě železniční dopravní cesty, která nápad jednoznačně vítá, ale je to prý hlavně otázka peněz. "Ta zabezpečená verze se závorami přijde zhruba na sedm a půl milionu korun," říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. "Na všechny, na plošné řešení peníze v tuto chvíli nejsou."

Drážní inspekce nechce ale nic slyšet o tom, že by jejich požadavek SŽDC ignorovala. V Evropě je to dle šéfa drážní inspekce Romana Šiguta běžné: "Ve státech západní Evropy je jasné, že pokud bezpečnostní orgán vydá nařízení či doporučení, tak provozovatel se tím řídí."

SŽDC to ale nevidí tak jednoduše. "Všechno je to o financích. Když nám drážní inspekce poradí, jak řešit finance, velmi rádi uposlechneme jejich nařízení. To není možné za stávající situace," brání se mluvčí SŽDC.

Statistiky mluví jasně: Například za loňsky rok víc než 60% všech úmrtí na přejezdech se stala právě tam, kde jsou výstražná světla a chybí závory. Ani přejezdy bez výstražných světel (jen s dopravní značkou - křížem) nejsou tak nebezpečné. Řidiči si zřejmě dávají větší pozor.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků