Článek
Základními podmínkami zapojení firem jsou konkurenceschopný produkt, zkušenost se zahraničním trhem a vůle uspět.
„Co se týče oblasti zájmu, obsáhli jsme snad všechny myslitelné obory – namátkou software, výroba potravin, systémy pro inteligentní domy, mikrovlnné technologie, výrobu bižuterie či textilní produkci,“ vyjmenovala Jaroslava Němcová, manažerka projektu MeoHub USA. Vybraní kandidáti mají vysoký potenciál úspěchu.
Finálnímu rozhodnutí předchází analýza trhu či průzkum konkurence. „Založení takzvaného inkubátoru pro české firmy se časově přesně střetlo s naším zájmem otevřít v USA pobočku. Chystaná obchodní dohoda mezi USA a Evropskou unií, potíže ve východní Evropě a Rusku, kurs koruny vůči dolaru uspíšily náš zájem,“ uvedl Libor Musil, zastupující tuzemskou společnost, která již podporu v rámci MeoHubu získala.
Podnik, který vyrábí interiérové příčky, uvítal možnost pomoci se vstupem do zcela odlišného ekonomického prostředí. „Americký trh je velmi náročný. I když do Ameriky jezdíme již mnoho let, spolupráce s partnerem při zahájení prodeje zabrání zbytečným začátečnickým chybám. Tamější prostředí je obsazené místními dodavateli a nám nezbývá než ho dobývat. A k tomu je zapotřebí dobrá znalost místních poměrů. To bychom se bez partnera a pomoci v začátku učili několik let,“ zdůvodnil svou motivaci pro zapojení do projektu Musil.
V roce 2015 se do užšího kola dostaly úspěšné a motivované české firmy, které dosáhly skvělých výsledků zejména na českém, evropském a ruském trhu. „Často je pro ně zejména nejistota ruského trhu hlavní motivací k objevování a získávání trhů nových,“ podotkla Němcová.
Projekt MeoHub zaštiťuje česko-americká nadnárodní společnost působící v oblasti výroby optiky Meopta - Optika, s.r.o. Výběr firem, které budou podpořeny, má ve svých rukou komise složená z nejvyššího vedení CzechInvestu, Asociace malých a středních podniků České republiky, Meopty Group a zastoupena byla i Univerzita Tomáše Bati. Odborníci vybírají firmy s vysokým potenciálem úspěchu.
„Nehledáme vítěze soutěže, hledáme firmy, které uspějí na americkém trhu,“ zdůraznila Němcová.
Šanci na získání podpory při vstupu na americký trh mají tuzemské firmy jednou za šestnáct měsíců. Další kolo výběru firem v rámci projektu MeoHub USA se plánuje na jaro 2016.