Hlavní obsah

Do Zlaté Koruny se vrátil vzácný gotický obraz madony ukrytý před nacisty v Praze

Novinky, Vratislav Konečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vzácný gotický obraz Zlatokorunská madona se vrátil na původní místo do kláštera Zlatá Koruna. Byl odtud odvezen z obavy v dubnu 1938 před nacisty, kteří po Evropě plenili umělecké sbírky pro Hitlera a Göringa, do Prahy. Zde zůstal ve sbírkách Národní galerie. Obraz plnil úlohu ochránce konventu.

Foto: archiv npú
Článek

Patronka kláštera

Velkou slávu zažije v neděli 17. dubna klášter Zlatá Koruna u Českého Krumlova. Po 78 letech si návštěvníci budou moci prohlédnout gotický deskový obraz známý jako Zlatokorunská madona. Madona se stala před 600 lety ochránkyní a patronkou cisterciáckého kláštera, který založil pod jménem Svatá trnová koruna v roce 1263 Přemysl Otakar II.

Obraz namalovaný mezi lety 1410 – 1420 na zakázku pravděpodobně přímo pro klášter bude během slavnosti umístěn v nově obnovené a zrestaurované opatské kapli. Ve speciálním režimu zůstane přístupný návštěvníkům i věřícím.

Namalovaná na objednávku kláštera

„Deska byla asi pořízena přímo pro cisterciácký klášter, kde plnila funkci takzvané matky a ochránkyně konventu (latinsky Mater domus),“ přibližuje původ obrazu Roman Lavička, odborník na restaurování a památkář, a dodává, že „Pannu Marii chovali cisterciáci ve velké úctě jakožto svou hlavní patronku”. Obraz byl namalován zřejmě v některé z dílen na jihu Čech.

Po zrušení kláštera se Zlatokorunská madona stala patronkou nově zřízeného farního kostela Nanebevzetí Panny Marie, kde byla součástí hlavního oltáře až do roku 1938. Poté obraz odvezli do Prahy, do sbírek Národní  galerie.

„V devadesátých letech byl obraz navrácen církvi, ale jeho návrat do Zlaté Koruny se odkládal. V té době byl zapůjčen do kláštera ve Vyšším Brodě. Po dlouhých jednáních a za zásadního přispění zesnulého biskupa Mons. Jiřího Paďoura se podařilo dospět k dohodě, na jejímž základě se obraz do Zlaté Koruny vrátil,“ popisuje novodobou historii obrazu kastelánka Lenka Tondlová.

Obraz bude  přístupný denně v rámci komentované prohlídky v předem stanovené časy, zpravidla čtvrt hodiny před zahájením prohlídky na hlavní prohlídkové trase. Každou neděli od dubna do října bude v době od 8 do 9 hodin kaple volně přístupná věřícím k rozjímání a modlitbě před zahájením pravidelné bohoslužby ve farním kostele.

Nekorunovaná Panna Marie

Obraz ze Zlaté Koruny patří k nejstarším zobrazením nekorunované Panny Marie s Ježíškem (tzv. Beata). „Dlouho byl pokládán za nejstarší příklad takových zobrazení, a proto byly kompozičně obdobné malby po desetiletí označovány jako zlatokorunský typ a považovány za jeho repliky. Dnes je nazýván jako svatovítský, podle madony namalované kolem roku 1400 pro katedrálu sv. Víta v Praze,“ vysvětlil typologii mariánských obrazů Roman Lavička.

Druhým typem obrazu, který na konci 14. století v Čechách často vznikal, byla korunovaná Regina, tedy roudnický typ Panny Marie s Ježíškem.

Reklama

Výběr článků

Načítám