Hlavní obsah

Do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí

Novinky, Jiří Cysař

Když si uděláte výlet do České Třebové, která je známým železničním uzlem, určitě byste si neměli nechat ujít návštěvu Městského muzea, které bylo v nové budově otevřeno 29. září 2012. Po rekonstrukci historického objektu čp. 11 muzeum získalo prostory pro krátkodobé výstavy i stálé expozice.

Foto: Jana Bečková

První prototyp Velorexu - Oskar

Článek

Stálé expozice byly nazvány Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí.

Jedna z expozic návštěvníkům přibližuje zdejšího rodáka, akademického sochaře Františka Formánka, především jako vynálezce létajících strojů.

Při vstupu zaujme rekonstrukce jeho pražského ateliéru, včetně fotografie zachycující výhled z okna. František Formánek po studiích na pražské UMPURUM působil jako samostatný živnostník a věnoval se kromě jiného i problematice bezmotorového létání a především se pokoušel zkonstruovat letadlo s kolmým vzletem, zvané aerohelikoptéra.

K vidění je zde několik modelů ze sbírek Národního technického muzea. Protože činnost tohoto českotřebovského rodáka byla velmi všestranná, jistě zaujmou jeho práce z oboru sochařství, štukatérství, nebo léčitelství.

Jiná expozice přibližuje projekt Dunaj - Odra - Labe, tedy vybudování vodních děl, která by propojila tyto tři evropské řeky, představuje myšlenku na vytvoření vodního kanálu a její historický vývoj.

Protože město je známé především železnicí, nepochybně zaujme expozice věnovaná právě tomuto druhu dopravy. Můžete si zde prohlédnout, jak vypadala prvorepubliková nádraží, modely vagónů první, druhé, třetí a čtvrté třídy.

Vagón první třídy byl zastřešen, cestující seděl pohodlně na čalouněných sedadlech a nebyl vystaven rozmarům počasí, protože vagón měl zavírací okna, vagón druhé třídy byl zastřešen a vybaven čalouněnými sedačkami, ale neměl okna, vagón třetí třídy byl zastřešen, bez oken a cestující seděli na dřevěných sedadlech. Vagón čtvrté třídy byl bez jakéhokoliv zastřešení.

Návštěvníka nepochybně zaujme detailní model českotřebovského nádraží s pohyblivými vlakovými soupravami, zařízená výdejna jízdenek a zrekonstruovaná část vagonu pro osobní dopravu ze 40. let 20. století, návštěvník se může posadit do kupé a navolit si, jestli za oknem chce sledovat okolní krajinu, nebo dokumentární filmy se železniční tematikou. A na závěr prohlídky železniční expozice si můžete vyzkoušet kvíz na téma železniční žargon. 

Za pěkného počasí si můžete posedět na terase s výhledem na dvůr, ze kterého se vchází do expozice vynálezů bratří Stránských. Expozice se věnuje vývoji populárního vozítka OS-KAR (později Velorex).

Seznámíte se zde také se životními osudy obou konstruktérů těchto vozidel Františka Stránského, který ve svém vozítku v roce 1954 těžce havaroval a následkům zranění podlehl. Jeho bratr Mojmír byl v roce 1955 z výrobního družstva vyloučen, opustil výrobu vozítka a věnoval se další konstruktérské činnosti.

Kromě vozítek typu Velorex je zde k vidění i model Super-laminát, konstrukční počin Mojmíra Stránského a jeho kolektivu. Dětem je určen model Velorexu v reálném měřítku, do kterého se posadit a prohlédnout si toto vozítko z pozice řidiče.

Expozice jsou otevřeny denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin, studovna ve středu od 10 do 17 hodin v pátek od 10 do 14 hodin a mimo tyto termíny po předchozím objednání. V přednáškovém sále se uskutečňují pravidelné měsíční semináře i přednášky a semináře mimořádné.

Reklama

Výběr článků

Načítám