Hlavní obsah
Liberecký magnát s manželkou zobrazen v německém časopise v roce 1900 Foto: Milan Turek

Automobiloví krasavci na libereckém výstavišti

Liberecká společnost Automuzeum nabízí do soboty 7. září u příležitosti 120 let automobilů na Liberecku přehlídku automobilových krasavců - veteránů. Výstava vzpomíná barona Theodora von Liebiega, který si v roce 1893 přivezl automobil Benz Victoria a zároveň měl první řidičský průkaz.

Liberecký magnát s manželkou zobrazen v německém časopise v roce 1900 Foto: Milan Turek
Automobiloví krasavci na libereckém výstavišti

Liberecká společnost reagovala na podobnou akci v Žitavě, kterou uspořádalo Městské muzeum v prostorách františkánského kláštera a v technickém muzeu v Grosschönau. Výstava u sousedů potrvá až do 7.11. a je zaměřena na historii vozu Phänomen, který se ve městě vyráběl od roku 1913.

Liebiegova rodina byla tehdy v jednom z největších měst císařství Reichenbergu nejbohatší a zaměstnávala po sto padesát let desetitisíce lidí v textilních továrnách po celých severních Čechách. Nebylo divu, že se díky Liebiegům postavila železnice už v roce 1859 a nádraží v té podobě stojí dodnes. Na jeho textilních strojích vyráběl textil ještě v šedesátých létech jeden z největších  podniků Československa Textilana. Liebiegovi neustále modernizovali výrobu, a proto jejich zájmy směřovaly i ke zlepšení logistiky. V roce 1893 si Theodor von Liebieg přivezl od firmy Mercedes Nenz z Manheimu automobil Benz Victoria.

Karl Benz získal první patent motoru roku 1879. O několik let později založil firmu Benz & Cie. na výrobu průmyslových motorů, ze které později vznikla firma Mercedes-Benz. Poté se začal zabývat myšlenkou vytvořit prakticky využitelný automobil. V roce 1885 mohl Mannheimu předvést svůj vůz, na který 29. ledna 1886 dostal patent. Již v červenci roku 1886 začal s prodejem svého automobilu pod názvem Benz Velo.

Spolehlivosti jeho vozu lidé nevěřili, a tak se jeho žena Bertha Benzová rozhodla podniknout stokilometrovou cestu z Mannheimu do Pforzheimu u Stuttgartu, aby spolehlivost vozu dokázala. Několik let na to se Benz Velo stal prvním hromadně vyráběným automobilem.

Liberecká výstava v prostorách bývalých Libereckých výstavních trhů, v pavilonu I připomíná alespoň v náznacích historii automobilismu a byla uskutečněna za podpory města. Vystaveno je zde padesát historických vozidel, několik exemplářů jízdních kol a motocyklů tvoří dekor prezentace automobilových krasavců.

Návštěvníci uvidí celou řadu rarit, které mají něco společného s naším krajem. Třeba automobil značky Gatter, který byl vyroben v Zákupech. Jde o pokus podnikatele vyrobit lidový vůz složený z motocyklových dílů. Automobil tohoto typu je světovým unikátem, firma vyrobila jen pár kusů a poté zkrachovala. Dalším světovým unikátem je Škoda MB 1000 Roadster, byly vyrobeny jen dva kusy. Jeden kus byl sešrotován a ten druhý v zapadlé stodole byl považován za trosky Felicie. Z automobilových krasavců lze jmenovat Aero nebo anglické MG, Porsche nebo Ford.

Poslední den výstavy 7.9. se uskuteční spanilá jízda veteránů městem v rámci srazu vozů Porsche, kterých se přihlásilo sto čtyřicet. Jízdy se však může zúčastnit kdokoliv a předvést svého vyšperkovaného miláčka. Organizátorům výstavy, společnosti Automuzeum, nejde jen o to ukázat automobilové krasavce, ale vzbudit u mládeže zájem o techniku a inspirovat je ke studiu strojírenských oborů. Vstupné na výstavu je 50,- děti 30,- a 10,- pro školní výpravy.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků