Hlavní obsah

Autem roku 2012 se na Blízkém východě stal sportovní McLaren MP4-12C

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Auta roku se volí po celém světě, ale v každé oblasti porotci vybírají a hodnotí jinak. Na pohádkově bohatém Středním východě se letos mezi top tři favority dostalo Ferrari 458 Spider, Ferrari FF a McLaren MP4-12C. Posledně jmenovaný se nakonec stal podle firemního webu absolutním vítězem.

Foto: McLaren
Článek

McLaren MP4- 12C získal koncem listopadu v Dubaji ve Spojených arabských emirátech titul Auto roku před sedmnácti dalšími vítězi jednotlivých kategorií. Porota složená ze špičkových automobilových odborníků z devíti zemí ho vybrala z téměř padesátky modelů aut.

Mark Harrison, regionální ředitel pro Blízký východ a Afriku, se netajil při slavnostním vyhlašování nadšením: "Je to úžasný úspěch zejména proto, že vůz je v prodeji ani ne rok.“

Oslnivých sporťáků prodala firma od listopadu 2011 přes tisíc kusů, z toho jich více než stovka brázdí silnice právě na Blízkém východě. Organizátor soutěže, generální ředitel Expo Centre Sharjah Saif Al Midfa se rovněž ztotožnil s názorem odborné poroty. "MP4-12C je jasným vítězem. Tento model je skutečně vynikajícím vozem a bezesporu přáním každého automobilového fanouška,“ konstatoval.

Lehounký supersport milující zatáčky

Firma McLaren je průkopníkem využití karbonového vlákna, které ve vozidlech používá přes tři desítky let. Podařilo se jí vkloubit poznatky ze závodních drah F1 do silničních vozidel a tak třeba od roku 1981 i v cestovních vozech používá uhlíkové šasi.

Model MP4-12C je oproti svým předchůdcům lehčí, výkonnější a exkluzivnější, podle konstruktérů však také šetrnější k životnímu prostředí. Extrémně lehký, subtilně vyhlížející sportovní vůz váží pouhých 1301 kilogramů. Z uhlíkových kompozitů jen nejen rám, ale i všechny povrchové karosářské díly. Výztuhy vpředu a vzadu jsou z hliníků. Jeho míry jsou 4508 mm (délka), 1995 mm (šířka), 1145 mm (výška).

Před zadní nápravou je usazený vidlicový osmiválec s objemem 3,8 l, mocně dopovaná dvěma turbodmychadly. Vůz zrychluje „z nuly na sto“ za 3,3 sekundy dosahuje maximální rychlosti 330 km/h. Spotřeba 11,7 l je na tak výkonný motor víc než dobrá, je ale jasné, že při "těžší noze na plynu" může být i dvojnásobná.

Vůz má konvenční ocelové kotouče, které jsou lehčí než brzdová soustava s uhlíkovo-keramickými brzdami. Navíc má MP4-12 vzadu křídlo, fungující při brzdění jako aerodynamická brzda. Při brzdění se totiž sklopí pod úhlem 69 stupňů a vůz je tak schopen zastavit z rychlosti 100 km/h na třiceti metrech a z rychlosti 200 km/h na 123 metrech. Při jízdě se zase naklopí o 32 stupňů a zvýší tak přítlak na zadní nápravě.

Stejně jedinečný je systém hydraulického odpružení s centrálním zásobníkem a hydraulickým válcem na každém kole. Vůz právě kvůli tomuto vylepšení „miluje“ zatáčky, ve kterých se téměř nenaklání. Tuhost odpružení lze měnit pro normální, sportovní a závodní jízdu.

McLaren MC4-12 je ukázkou moderní technologie spojené s provozní elegancí. Většina z českých motoristických fandů si o něm ale může nechat jen zdát. Cena se totiž pohybuje od šesti miliónu korun výš. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám