Hlavní obsah

Asociace bezpečnosti silnic má ambiciózní cíl: žádní mrtví na českých silnicích

Novinky, Luděk Sefzig

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V České republice nově působí Evropská asociace bezpečnosti silnic (EABS). Zákonodárcům a stavitelům silnic chce představit způsoby, jak radikálně snížit počty mrtvých na silnicích a aktualizovat stavební normy. Ty pocházejí podle zakladatelů asociace až z 60. let minulého století.

Foto: Evropská asociace bezpečnosti silnic, z.s.

Silnice přes most s moderními bezpečnostními prvky. Podobných je ale v Česku instalováno příliš málo.

Článek

Silnice a dálnice nejsou v ČR bezpečné. Tomu odpovídají i aktuálně zveřejněné policejní statistiky za rok 2017. Na českých silnicích loni zemřelo 502 lidí, o 43 méně než v roce 2016. I přes pokles počtu obětí se ale ani v loňském roce nepodařilo naplnit cíle Národní strategie bezpečnosti. Podle té mělo na silnicích zemřít maximálně 427 osob.

„Ačkoliv počet mrtvých na silnicích meziročně poklesl, plnit cíle vyhlášené Evropskou unií se dlouhodobě nedaří. EABS se navíc hlásí k myšlence Vision Zero, tedy 0 mrtvých na silnicích. Každý může udělat chybu, stačí chvíle nepozornosti. Proto hledáme nebezpečná místa v jednotlivých krajích a naši analytici navrhují způsoby, jak obětem předcházet i v případě, že účastníci provozu budou chybovat," vysvětlil předseda asociace a hlavní analytik Janko Ostrolucký.

Asociace upozorňuje, že se v Česku připravují stavby a už jejich projekty mají zastaralé bezpečnostní normy. Ochranné prvky jako svodidla, krajnice, osvětlení, vodorovné značení jsou stavěny podle norem z minulého století. ČR se propadá v žebříčku bezpečnosti, v rámci E28 ji patří až 19. místo, těsně nad Maďarskem. 

Hlavní činnost vnímají členové EABS v osvětě zákonodárců, zadavatelů veřejných zakázek na výstavbu silnic a veřejných institucí. Asociace bude působit cíleně v jednotlivých krajích a řešit konkrétní problematická místa. Nejčastěji ta, kde již někdo zemřel.

„Ve skandinávských zemích už před lety začali projektanti při stavbě silnic počítat s tím, že je normální, že člověk chybuje. Ale to přece není důvod, aby zemřel,” konstatoval ambasador asociace Marcel Mourek.

O snížení počtu mrtvých na silnicích dlouhodobě usiluje i Evropské unie. Ta si v roce 2010 stanovila za cíl snížit do roku 2020 počet mrtvých na polovinu.

„Od roku 2013 se pokles počtu obětí nehod prakticky zastavil. Beze změny požadavků na pasivní bezpečnost silnic se neobejdeme. V jednotlivých krajích proto pořádáme tematické kulaté stoly za účasti představitelů veřejné správy a ostatních odborníků. První se koná v únoru v Plzni,” představil novou asociaci její ambasador a bývalý reportér Marcel Mourek. EABS v ČR zastupuje celosvětové hnutí VISION ZERO, které si klade za cíl snižovat počty obětí nehod k nule.

Firmy na trhu podle asociace nabízejí moderní výrobky, ale ty nevyhovují starým českým normám. „Například ochrana stromů se schvaluje už dva roky. Přitom každý rok tvoří více než pětinu smrtelných nehod náraz do pevné překážky. Chrániče kolem stromů a překážek se používají všude v Evropě. Nebo například tlumiče svodidel - my pořád zakopáváme koncovky svodidel do země a když na ně najede auto, tak vyletí do vzduchu. Dánové tam mají tlumič, o který se vůz zastaví,” konstatoval Pavel Foltýn, ředitel české pobočky švédského koncernu SAFEROAD, který je členem EABS.

Reklama

Výběr článků

Načítám