Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Češi se chystají dát za dárky šest až sedm tisíc

Tradiční předvánoční nákupní horečka je zde. Češi shánějí dárky na internetu i v kamenných obchodech a agentury v průzkumech zjišťují, kolik za ně lidé nakonec utratí. Nejčastěji by to mělo být v průměru šest až sedm tisíc korun.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Češi se chystají dát za dárky šest až sedm tisíc

Rekordní tržby očekávají e-shopy. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci se v předvánočním období prodá on-line zboží v hodnotě kolem 44 miliard korun, což by bylo o šest miliard víc než loni. Alespoň část dárků letos přes e-shop objedná 86 procent českých uživatelů internetu.

Podle výsledků průzkumu české internetové jedničky Seznam.cz bude dárky vybírat a nakupovat v internetových obchodech 82 procent lidí. Více než dvě třetiny z nich k tomu plánují využít nákupní rádce jako například Zboží.cz.

K hitům letošních Vánoc má patřit hlavně elektronika a chytré produkty, například hodinky nebo i automatické dávkovače krmiva pro domácí mazlíčky. „Za jeden větší dárek chtějí lidé utratit v průměru tisíc korun. Dražší dárky budou kupovat hlavně muži, kteří ale s nákupem často vyčkávají do posledních chvil před Štědrým dnem,“ uvedl Seznam.cz.

Průzkum agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost ProfiCredit přišel s tím, že průměrná částka, kterou Češi letos plánují utratit za dárky, se meziročně zvýšila o pětinu na 6137 korun.

Mezi nejpopulárnější dárky dlouhodobě patří kosmetika, oblečení a knihy. Za vánoční nákupy potravin, alkoholu a dekorací mají české domácnosti tento rok vydat v průměru 4850 korun. Vánoční dárky letos nakoupí 96 procent lidí slavících Vánoce. Nejčastějšími obdarovanými budou podle ProfiCreditu jejich partneři (73 procent), děti (66 procent) a rodiče (58 procent).

Výrazně menší část respondentů se chystá koupit dárek svým přátelům (28 procent) či kolegům v práci (11 procent). Na 80 procent Čechů také uvedlo, že se chystá svým partnerům koupit více než jen jeden dárek.

Nakupujeme s předstihem

Vůbec nejvíc budeme před Vánoci utrácet za alkoholické nápoje, které tvoří téměř čtvrtinu (23 procent) z celkové průměrné předvánoční útraty za potraviny. V listopadu a prosinci minulého roku utratili čeští spotřebitelé za alkohol 7,5 miliardy korun, což podle analýzy agentury Nielsen bylo o 12 procent víc než o rok dřív.

Průzkum společnosti ppm factum research ukázal, že téměř třetina rodin stráví Štědrý večer v pěti nebo více lidech. Večer v užším rodinném kruhu tří až čtyř lidí plánuje téměř 40 procent Čechů, večeři ve dvou okolo 18 procent lidí. Tři procenta lidí zůstanou během svátků o samotě.

Podle studie agentury Ipsos pro společnost Essox nakupují nepatrně častěji dražší dárky ženy než muži. Hodnota darovaných dárků také mírně roste s dosaženým vzděláním a výší příjmů.

Překvapivé zjištění přinesl průzkum pojišťovny Generali, podle kterého Češi nakupování dárků rozhodně nenechávají na poslední chvíli. Skoro dvě pětiny lidí je totiž nakoupí už v listopadu a nejpozději dva týdny před Štědrým dnem má dárky doma 88 procent populace.

Stejně jako každý rok bude i letos řada dárků pod stromeček pořízena na dluh. Téměř pětina (17 procent) Čechů má v předvánočním období zkušenosti s půjčkou.

Anketa
Kolik plánujete letos utratit za vánoční dárky?
Do tisíce korun
20.9 %
1000 až 5000 korun
26.3 %
5000 až 10 000 korun
22 %
10 000 až 20 000 korun
16.3 %
Více než 20 000 korun
14.5 %
Celkem hlasovalo 2316 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků