Článek
V porovnání se zbytkem roku, kdy tržby za alkohol meziročně rostly o čtyři procenta, jde opravdu o výrazné navýšení. Alkoholické nápoje se tak staly největším tahounem růstu výdajů a v rámci celého segmentu se jedná především o tvrdý alkohol, likéry, sekty a šumivá vína.
„U nejsezónnějších alkoholických nápojů tvoří nákupy v období posledních dvou měsících roku více než čtvrtinu z jejich celoročních tržeb, v případě extrémně sezónních sektů a šumivých vín je to dokonce až třetina,” uvedla mluvčí Nielsen Mária Hukelová. Výrazně sezónní je také tuzemák, whisky, likéry či víno.
Více za sladkosti i nealko
Výdaje za alkohol tak překonávají útraty za čerstvé a chlazené potraviny s předvánočním obratem téměř sedm miliard korun. Velkou část tržeb tvoří zejména mléčné výrobky, kam mezi největší kategorie patří másla a margaríny, často využívané hlavně při pečení vánočních dobrot, ale také jogurty a sýry.
Rychlejší růst tržeb ve sledovaném období doprovázel také nealkoholické nápoje, za které Češi zaplatili meziročně o šest procent více, a celkově se tržby vyšplhaly na téměř pět miliard korun.
Do peněženek sáhneme více také kvůli cukrovinkám, po kterých v tomto období roste poptávka, nejvíce po čokoládových dezertech a typických vánočních sezónních produktech, jako jsou kolekce, arabesky, salónky, figurky, adventní kalendáře a jiné speciality. Za sezónní vánoční cukrovinky utratili čeští spotřebitelé v říjnu a listopadu minulého roku více než 540 milionů korun, což je o 66 milionů více než rok předtím.