Někteří obchodníci výprodeje zahájili i o několik týdnů dříve, hlavní vlna počkala ale na tento týden.

„V současné době jsou hodně vyhledávaným zbožím zejména chytré produkty. Roste i zájem o kategorii módy a segment zaměřený na byt, dům a zahradu. Trendem letošních svátků nicméně bude zejména elektronika a chytré produkty, hlavně hodinky nebo automatické dávkovače krmiva pro domácí mazlíčky," uvedl manažer srovnávače cen Zboží.cz Milan Šmíd.

Skladba produktů nakupovaných během Black Friday kopíruje prodeje z celého roku. Na špičce jsou mobily, počítačové hry, televize, knihy, parfémy a další.

„Tržby během loňského neoficiálního svátku nakupování Black Friday stouply meziročně průměrně o 37 procent a v některých dnech jsme zaznamenali o více než třetinu vyšší návštěvnost v porovnání s předminulým rokem. Podobný trend očekáváme i letos," uvedl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský. Stejně jako loni očekává velký zájem o herní konzole a příslušenství nebo chytré telefony.

Výprodeje v pondělí spustil i e-shop s parfémy Notino.cz, slevy mají dosáhnout až 70 procent. Prodejny s elektronikou Datart budou mít slevy Black Friday až do pátku. Počet zákazníků v některých obchodech řetězce loni stoupl o 50 procent, firma proto i letos posílí směny, nabírá brigádníky.

Tradice a původ označení Black Friday
Tradice pochází z USA, kde v pátek po Dni díkůvzdání mají školy volno a lidé vyrážejí s dětmi na nákupy. V obchodech či v průvodech je vidět Santa Claus. Podle některých zdrojů začala termín Black Friday (černý pátek) používat v šedesátých letech původně dopravní policie ve Filadelfii, protože se ve městě tvořily zácpy a policisté si v tento den nesměli brát volno. Z posledních let jsou z USA ale i dalších zemí známé záběry, kdy se lidé v obchodech doslova perou o zboží.

Kasa.cz očekává v rámci výprodejů Black Friday, které vyvrcholí v pátek 23. listopadu, až trojnásobný nárůst prodeje proti běžnému období. Meziročně vzroste prodej o 35 procent.

Alza.cz, která slevové akce rozjela dříve, vyčlenila do výprodeje 2500 produktů. „Samozřejmě nejvíce poptávaná je elektronika, kde mnoho telefonů bylo vyprodáno okamžitě," uvedla mluvčí Patricie Šedivá.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Špička čeká na prosinec

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu.

Logistická firma Balikobot.cz odhaduje, že v Česku bude nejvíc balíků chodit ve špičce před Vánocemi, konkrétně mezi 10. a 17. prosincem. Proti běžnému průměru se provoz více než zdvojnásobí.

Česká pošta očekává nárůst počtu doručovaných balíků před Vánocemi z běžných 150 tisíc denně o 130 procent až na 350 tisíc. Podnik se prý na nápor připravil lépe než loni a najal více brigádníků, uvedl ředitel pošty Roman Knap.